Menu

Karen Koschnick – rezydentka Grafikwerkstatt we Wrocławiu

To już ósmy rok artystycznej współpracy Wrocławia i Drezna! Dzięki wsparciu Wydziałów Kultury dwóch sąsiedzkich krain – Dolnego Śląska i Saksonii oraz partnerów z miejskich instytucji kultury, współorganizujemy kolejną edycję wymiany rezydencyjnej dla artystów i artystek związanych ze środowiskiem grafiki warsztatowej.

W kwietniu, na miesięcznej rezydencji we Wrocławiu, gościć będziemy Karen Koschnick, absolwentkę Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie, malarkę i twórczynię artystycznych technik druku. Z kolei osobę, która wyjedzie do jednej z najstarszych i najważniejszych pracowni grafiki warsztatowej w Europie – Grafikwerkstatt – poznamy w czerwcu, po zakończeniu otwartego konkursu dla lokalnych twórczyń i twórców (start naboru już 8 maja).

Kim jest drezdeńska artystka?

Koschnick jest docenianą autorką międzynarodową. Otrzymała liczne nagrody i stypendia m.in. w Korei Południowej, Grecji, Austrii Hamburgu. Jej prace pokazywane były na wystawach indywidualnych i zbiorowych w Ohio, Dreźnie, Berlinie, Kassel, Erfurcie i Coventry. Karen swoje prace wypełnia magią dziewiętnastowiecznej architektury grobowców, jako wiecznego miejsca spoczynku ludzkości. W jej obrazach pojawiają się widoki cmentarzy w harmonii z otaczającą je, często przerośniętą przyrodą. Twórczość Koschnick nawiązuje do postaci mitycznych (Thanatos, anioły) i charakteryzuje się ironiczną wielobarwnością, na przekór konotowanej negatywnie śmierci. Artystka zajmuje się m.in. malarstwem olejnym, akrylowym i technikami mieszanymi na papierze, grafiką (sitodruk, litografia, drzeworyt), kolażem oraz rzeźbą.

Rezydencja w pracowni Eugeniusza Geta-Stankiewicza

We Wrocławiu Karen skupi się na pracy warsztatowej w Domku Miedziorytnika i w pracowni Galerii Miejskiej przy ul. Ruskiej. W studiu dostępne są dwie duże prasy, które artystka wykorzysta do druku linorytów. Planuje też naukę techniki mezzotinty nauczanej przez Marka Stanielewicza. Koschnick będzie również częstą gościnią kilku pracowni Katedry Grafiki Artystycznej we wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. W efekcie powstanie seria grafik – pocztówek portretujących życie znad Odry oraz obrazków wydrukowanych w technice kolorowego linorytu.

Karen Koschnick wybrana została przez Miasto Drezno. Organizatorami rezydencji są miasta partnerskie: Wrocław i Drezno. Partnerzy wymiany: Grafikwerkstatt w DreźnieWrocławski Instytut KulturyAkademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we WrocławiuGaleria Miejska we Wrocławiu i Domek Miedziorytnika.

Aktualności / AIR Wro

Tkanina artystyczna jako narzędzie do współpracy (i tworzenia magii?) – rezydencja Oscara Anderssona | Magic Carpets

To był koniec roku szkolnego i pierwszy dzień lata, kiedy na wrocławskim podwórku przy ul. Ruskiej w świetle neonów pojawiła się premierowo tkanina artystyczna Oscara Anderssona. Błękitno-zielone, przypominające nowoczesny gobelin dzieło sztuki było efektem współpracy szwedzkiego ilustratora z grupą młodzieży, z którą warsztatowo pracował w czerwcu tego roku.

Rezydencja znikającego miasta

Projekt realizowany w ramach międzynarodowego programu „What’s next?”, eksploruje tematy przemijania, upadku i transformacji. W kwietniu 2024 roku dwójka artystów – Arek Pasożyt i Anastasiia Zazuliak – spotkała się we Wrocławiu, by uchwycić tę dynamiczną grę między zanikiem a odrodzeniem. Kulisy tego artystycznego procesu badawczego zdradza kuratorka projektu, Karolina Jaworska.

Czekając na magię z Oscarem Anderssonem

Wyobraźnia i mistycyzm mogą być zintegrowane z codziennym życiem. Z takiego założenia wychodzi rezydent Wrocławskiego Instytutu Kultury, na co dzień tworzący w Sztokholmie Oscar Andersson. W swojej twórczości Oscar koncentruje się na ponownym zaczarowaniu świata. Dlatego podczas warsztatów zatytułowanych „Waiting for Magic” (tłum. „Czekając na magię”) wspólnie z grupą młodzieży zainspiruje się podwodną mitologią.

Zobacz wszystkie aktualności
Bądź na bieżąco!

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co się u nas dzieje, zapisz się do newsletera.