Menu

Tekst kuratorski z wystawy „Czyje głosy są słyszane?”

Wszystko, co najważniejsze, wydarzyło się poza przestrzenią tej wystawy. To zdanie dobrze odnosi się do prezentacji w galerii BWA Wrocław Główny efektów pobytów rezydencyjnych sześciu artystek, które odbyły się wiosną i latem tego roku w ramach polsko-norweskiego programu wymiany artystycznej „Czyje głosy są słyszane?”.

Artystki na moment zamieszkały w nowym otoczeniu. Stało się ono dla nich miejscem zadawania pytań, tworzenia, rozmów, emocji i wątpliwości. Był to bardzo intensywny czas, wymykający się próbom zamknięcia go w sztywnych architektonicznych i czasowych ramach wystawy. Ciężko uchwycić różnorodność wspólnych przeżyć i zdarzeń w samych powstałych w tym czasie realizacjach. Są one istotnymi, ale jednymi z wielu rezultatów procesów rozpoczętych kilka miesięcy temu. Wystawa jest natomiast tylko wariantem wielogłosowej opowieści.

Do udziału w projekcie zostały zaproszone osoby mające w swoich biografiach szereg trudnych doświadczeń, a ich artystyczne ścieżki bywały kręte. Niektóre z nich nie miały nigdy wcześniej szansy uczestnictwa w rezydencji, w natłoku codziennych spraw i zobowiązań nie znajdowały możliwości, by realizować swoje pomysły. Pobyty rezydencyjne stały się w związku z tym szczególnym wydarzeniem, pozwalającym na poświęcenie się całkowicie praktyce artystycznej, okazją do przekierowania uwagi na proces twórczy. Kine Michelle Bruniera, Lill Yildiz Yalcin, Aliona Pazdniakova, Yachi Shian-Yuan Yang, Ingrid Frivold to mieszkające w Norwegii artystki, które spędziły miesiąc we Wrocławiu, natomiast Viktoriia Tofan odbyła podróż w odwrotną stronę i z Wrocławia pojechała na cztery tygodnie do małej norweskiej miejscowości Hvitsten.

Wystawa prezentuje głosy artystek o niejednakowych doświadczeniach i umiejętnościach. Wychodząc od spotkania podczas artystycznej rezydencji, kładzie akcent na zrozumienie, w jaki sposób inne osoby myślą, przetwarzają informacje, postrzegają świat i podejmują decyzje. Na poznawczą różnorodność. Prace połączyła ostrość i świeżość spojrzenia, niektóre są wręcz rodzajem manifestu w odpowiedzi na ingerencję Kościoła Katolickiego bądź państwa w życie prywatne czy kryzys energetyczny. Artystki, występując z pozycji reprezentantek grup mniejszościowych, nawołują do inkuzywności, odwagi, by – jak chce Donna Harway – zdestabilizować światy myślenia za pomocą innych światów myślenia[1].


[1] Donna Harway, “Anthropocene, Capitalocene, Chthulucene: Staying with the Trouble”, transkrypcja referatu z konferencji Anthropocene: Arts of Living on a Damaged Planet; http://opentranscripts.org/transcript/anthropocene-capitalocene-chthulucene/.

Aktualności / AIR Wro

BIG CITY LIFE na najbliższe 2 miesiące zagości we Wrocławiu

Nowy międzynarodowy projekt rezydencyjny AIR Wro realizowany jest we współpracy ze słowackim K.A.I.R. (Košice Artist in Residence). Inicjatywa koncentruje się na eksplorowaniu możliwości, jakie oferuje grafika projektowa i warsztatowa, które dzięki swojej uniwersalności mogą skutecznie łączyć odległe środowiska w ramach twórczych aktywności. 

Poznajcie laureatów Kultury Mobilnej 2025

Pobyt rezydencyjny we wspólnocie artystycznej Cerdeira oraz udział w 17-stym Międzynarodowe Biennale Sztuki Ceramicznej w portugalskim Aveiro, wyjazd na Międzynarodową Konferencję Flameworkingu w Salem Community College w Nowym Jorku czy też wizyta zawodowa i premiera spektaklu choreograficznego w Göteborgu – a to nawet nie połowa projektów, które uzyskają dofinansowanie w ramach lokalnego programu wsparcia Kultura […]

Lisa Maria Baier – rezydentka Grafikwerkstatt we Wrocławiu

To już dziewiąty rok artystycznej współpracy Wrocławia i Drezna! Dzięki wsparciu Wydziałów Kultury dwóch sąsiedzkich krain – Dolnego Śląska i Saksonii oraz partnerów z miejskich instytucji kultury, współorganizujemy kolejną edycję wymiany rezydencyjnej dla artystów i artystek związanych ze środowiskiem grafiki warsztatowej.

Zobacz wszystkie aktualności
Bądź na bieżąco!

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co się u nas dzieje, zapisz się do newsletera.