Menu

Kto tu jest, a kogo jeszcze nie ma? Badania publiczności (i niepubliczności) wrocławskich scen teatralnych

Od końca września do końca grudnia Wrocławski Instytut Kultury we współpracy z Fundacją Obserwatorium przeprowadzać będą pierwsze we Wrocławiu badanie publiczności i niepubliczności wrocławskich scen teatralnych (instytucjonalnych, prywatnych i niezależnych).

Chcemy dowiedzieć się więcej o obecnym stanie lokalnej sceny teatralnej. Poznać preferencje wrocławskiej publiczności – powody ich repertuarowych wyborów, a także ulubione teatry czy to instytucjonalne, czy niezależne, lecz także wybory kulturalne osób, które w teatralnych aktywnościach we Wrocławiu udziału nie biorą. I dowiedzieć się jaka jest tego przyczyna – czy może ten stan rzeczy wpłynąć inny sposób komunikacji czy budowania relacji z odbiorcami i odbiorczyniami.

Działanie będzie realizowane dwutorowo. Z jednej strony zwrócimy się do aktywnych mieszkańców i mieszkanek Wrocławia z prośbą o wypełnienie kwestionariusza ankiety sprawdzającego ich aktywności kulturalne, zwłaszcza te związane z lokalną sceną teatralną. Badanie, które między 27 września a 14 października będzie promowane m. in. wśród głosujących we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim czy osobach uczestniczących w wydarzeniach w różnych instytucjach kultury.

Wśród widzów i widzek spektakli 10 scen instytucjonalnych, pozarządowych czy niezależnych przeprowadzone zostanie w październiku proste badanie za pomocą tak zwanej „ankiety-wydzieranki”, które pozwoli lepiej poznać osoby uczestniczące w spektaklach pod kątem ich danych demograficznych, miejsca zamieszkania czy sposobów dowiadywania się o ofertach teatrów.


Druga ścieżka zakłada działania badawcze z 9-cioma wrocławskimi scenami. Na początek badacze z Fundacji Obserwatorium zbierają dane zastane, czyli wszelkiego rodzaju przeprowadzane od 2022 roku badania czy prowadzone statystyki, by w ramach tzw. desk research dowiedzieć się więcej o specyfice każdego z podmiotów. Zaprosiliśmy pracowników i pracownice teatrów do wywiadów grupowych i wywiadów indywidualnych. Te aktywności pozwolą na zebranie informacji o strategiach promocji i komunikacji, systemach pracy z publicznością, planach na przyszłość oraz realizowanych działaniach mających na celu ekologizację i cyfryzację scen.

Z kim działamy?

Po zebraniu wszystkich danych sporządzony zostanie raport podsumowujący. Ze wszystkimi przedstawicielami i przedstawicielkami teatrów odbędą się również warsztaty, których celem będzie przyjrzenie się otrzymanym informacjom oraz namysł nad sposobami ich wykorzystywania w planowaniu swoich działań. Zależy nam na właściwym „skonsumowaniu” wszystkich przydatnych danych, a także wspólnym uczeniu się jak możemy w bardzo różnych momentach pracy w instytucji i organizacji, po nie sięgać.

Jak teatry otwierają się na publiczność?

11 grudnia o godzinie 18:00 zorganizowaliśmy otwartą, inspiracyjną dyskusję z udziałem przedstawicielek i przedstawicieli teatrów z Wałbrzycha, Poznania, Warszawy i Wrocławia.

Z osobami tworzącymi społeczne instytucje teatralne i organizacje pozarządowe oraz pracującymi w obrębie pedagogiki teatru porozmawialiśmy o doświadczeniach z poszerzaniem pola aktywności w teatrach oraz o partycypacyjnych praktykach pracy z osobami z niepełnosprawnościami, doświadczeniem migranckim czy zagrożonymi wykluczeniem. Tematem były też nowe metody pedagogiczne stosowanych na scenie i poza nią, np. w przestrzeniach osiedli, a także to, jak nowe strategie połączyć z realiami pracy samorządowej instytucji, a społeczne kierunki rozwoju praktykować w NGO-sie o niestabilnym finansowaniu czy funkcjonującym bez własnej sceny.

O uspołecznianiu, integrowaniu, inkluzywności i różnorodności na polskich scenach teatralnych rozmawiały i rozmawiali: Justyna Lipko-Konieczna z Centrum Sztuki Włączającej/Teatr 21 w Warszawie, Ewa Kaczmarek z Republiki Sztuki Tłusta Langusta / Teatr Usta Usta Republika w Poznaniu, Renata Ambrożak z Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu oraz Przemysław Furdak z Teatru Układ Formalny we Wrocławiu. Spotkanie poprowadziła Dorota Oczak-Stach.

Co będzie efektem ponad trzymiesięcznego działania?

Projekt realizowany jest przez Wrocławski Instytut Kultury dzięki dofinansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy.

Partnerami działania są: Fundacja Obserwatorium oraz Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego, Teatr Muzyczny Capitol, Wrocławski Teatr Lalek, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Teatr Polski w Podziemiu, Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego, Teatr Polski we Wrocławiu, Teatr Układ Formalny, Teatr Ad Spectatores.

Aktualności / Kompetencje i badania

Spacerowe ABC – szlakiem wrocławskich osiedli

Wrocławski Instytut podsumowuje pierwszą edycję Szkoły Sąsiedzkich Spacerów. Na łamach nowej e-publikacji tutorzy i tutorki cyklu warsztatów dzielą się wiedzą na temat historii spacerowania i urbanistyki, a także w kompleksowy sposób piszą o tym, w jaki sposób przygotować cały proces organizacji spaceru – od zbierania materiałów archiwalnych aż po promocję spaceru w swojej społeczności.

Podsumowanie roku 2024: KOMPETENCJE I BADANIA

Wzmacnianie umiejętności, dzielenie się wiedzą i diagnozowanie środowiska pracy, mobilizujące do testowania coraz to nowszych, usprawniających rozwiązań. Jednym z filarów, na których opieramy swoją działalność, jest umożliwianie rozwoju zawodowego osobom pracującym w sektorze kultury. Szkolenia, warsztaty i wizyty są praktycznym przygotowaniem do coraz bardziej świadomej i zgłębiającej nasz potencjał pracy w żywiołowo zmieniającym się świecie […]

Zobacz wszystkie aktualności
Bądź na bieżąco!

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co się u nas dzieje, zapisz się do newsletera.