Kto tu jest, a kogo jeszcze nie ma? Badania publiczności (i niepubliczności) wrocławskich scen teatralnych
Od końca września do końca grudnia Wrocławski Instytut Kultury we współpracy z Fundacją Obserwatorium przeprowadzać będą pierwsze we Wrocławiu badanie publiczności i niepubliczności wrocławskich scen teatralnych (instytucjonalnych, prywatnych i niezależnych).
Chcemy dowiedzieć się więcej o obecnym stanie lokalnej sceny teatralnej. Poznać preferencje wrocławskiej publiczności – powody ich repertuarowych wyborów, a także ulubione teatry czy to instytucjonalne, czy niezależne, lecz także wybory kulturalne osób, które w teatralnych aktywnościach we Wrocławiu udziału nie biorą. I dowiedzieć się jaka jest tego przyczyna – czy może ten stan rzeczy wpłynąć inny sposób komunikacji czy budowania relacji z odbiorcami i odbiorczyniami.
Działanie będzie realizowane dwutorowo. Z jednej strony zwrócimy się do aktywnych mieszkańców i mieszkanek Wrocławia z prośbą o wypełnienie kwestionariusza ankiety sprawdzającego ich aktywności kulturalne, zwłaszcza te związane z lokalną sceną teatralną. Badanie, które między 27 września a 14 października będzie promowane m. in. wśród głosujących we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim czy osobach uczestniczących w wydarzeniach w różnych instytucjach kultury.
Wśród widzów i widzek spektakli 10 scen instytucjonalnych, pozarządowych czy niezależnych przeprowadzone zostanie w październiku proste badanie za pomocą tak zwanej „ankiety-wydzieranki”, które pozwoli lepiej poznać osoby uczestniczące w spektaklach pod kątem ich danych demograficznych, miejsca zamieszkania czy sposobów dowiadywania się o ofertach teatrów.

Druga ścieżka zakłada działania badawcze z 9-cioma wrocławskimi scenami. Na początek badacze z Fundacji Obserwatorium zbierają dane zastane, czyli wszelkiego rodzaju przeprowadzane od 2022 roku badania czy prowadzone statystyki, by w ramach tzw. desk research dowiedzieć się więcej o specyfice każdego z podmiotów. Zaprosiliśmy pracowników i pracownice teatrów do wywiadów grupowych i wywiadów indywidualnych. Te aktywności pozwolą na zebranie informacji o strategiach promocji i komunikacji, systemach pracy z publicznością, planach na przyszłość oraz realizowanych działaniach mających na celu ekologizację i cyfryzację scen.
Z kim działamy?
- Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii I Edmunda Wiercińskich
- Teatr Muzyczny Capitol
- Wrocławski Teatr Lalek
- Instytut im. Jerzego Grotowskiego ze scenami: Teatr na faktach, Scena ukraińska, Teatr ZAR
- Teatr Polski w Podziemiu
- Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego
- Teatr Polski we Wrocławiu
- Teatr Układ Formalny
- Teatr Ad Spectatores
Po zebraniu wszystkich danych sporządzony zostanie raport podsumowujący. Ze wszystkimi przedstawicielami i przedstawicielkami teatrów odbędą się również warsztaty, których celem będzie przyjrzenie się otrzymanym informacjom oraz namysł nad sposobami ich wykorzystywania w planowaniu swoich działań. Zależy nam na właściwym „skonsumowaniu” wszystkich przydatnych danych, a także wspólnym uczeniu się jak możemy w bardzo różnych momentach pracy w instytucji i organizacji, po nie sięgać.
Jak teatry otwierają się na publiczność?
11 grudnia o godzinie 18:00 zorganizowaliśmy otwartą, inspiracyjną dyskusję z udziałem przedstawicielek i przedstawicieli teatrów z Wałbrzycha, Poznania, Warszawy i Wrocławia.
Z osobami tworzącymi społeczne instytucje teatralne i organizacje pozarządowe oraz pracującymi w obrębie pedagogiki teatru porozmawialiśmy o doświadczeniach z poszerzaniem pola aktywności w teatrach oraz o partycypacyjnych praktykach pracy z osobami z niepełnosprawnościami, doświadczeniem migranckim czy zagrożonymi wykluczeniem. Tematem były też nowe metody pedagogiczne stosowanych na scenie i poza nią, np. w przestrzeniach osiedli, a także to, jak nowe strategie połączyć z realiami pracy samorządowej instytucji, a społeczne kierunki rozwoju praktykować w NGO-sie o niestabilnym finansowaniu czy funkcjonującym bez własnej sceny.
O uspołecznianiu, integrowaniu, inkluzywności i różnorodności na polskich scenach teatralnych rozmawiały i rozmawiali: Justyna Lipko-Konieczna z Centrum Sztuki Włączającej/Teatr 21 w Warszawie, Ewa Kaczmarek z Republiki Sztuki Tłusta Langusta / Teatr Usta Usta Republika w Poznaniu, Renata Ambrożak z Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu oraz Przemysław Furdak z Teatru Układ Formalny we Wrocławiu. Spotkanie poprowadziła Dorota Oczak-Stach.
Co będzie efektem ponad trzymiesięcznego działania?
- raport podsumowujący dane otrzymane z wywiadów z pracownikami/cami scen oraz z dużego badania ankietowego przeprowadzanego wśród aktywnych mieszkańców i mieszkanek Wrocławia – publiczności i niepubliczności scen
- dane pozwalające na przyjrzenie się prowadzonej przez sceny strategii komunikacji i promocji, preferencji kulturalnych aktywnych mieszkańców/ek Wrocławia
- dane pozwalające na zauważenie zmian preferencji uczestnictwa w aktywnościach teatralnych oraz potencjałów cyfryzacji i ekologizacji instytucji/organizacji
- spotkania wydobywcze z kadrą zarządzającą scenami, które pozwolą na pogłębienie specyfiki każdej z badanych instytucji/organizacji/grupy
- warsztaty upowszechniające, których celem będzie przyjrzenie się pozyskanym informacjom wraz ze wspólną nauką wykorzystania jej przy planowaniu działań w przyszłości
- podsumowujące spotkanie inspiracyjne, do którego zaprosimy osoby z teatralnych instytucji/organizacji/inicjatyw w Polsce
Projekt realizowany jest przez Wrocławski Instytut Kultury dzięki dofinansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy.

Partnerami działania są: Fundacja Obserwatorium oraz Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego, Teatr Muzyczny Capitol, Wrocławski Teatr Lalek, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Teatr Polski w Podziemiu, Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego, Teatr Polski we Wrocławiu, Teatr Układ Formalny, Teatr Ad Spectatores.