Menu

Podsumowujemy pierwszą część Szkoły Praktyk Animacyjnych

Lubimy pomagać Wam zdobywać nowe kompetencje. Dlatego z radością przyjęliśmy zaproszenie Centrum Kultury Zamek w Poznaniu do współorganizowania trzeciej edycji Dwulatki. Szkoły Praktyk Animacyjnych. Za nami już trzy zjazdy w ramach boku tematycznego „Wiedza” – poznajcie szczegóły!

Dwulatka. Szkoła Praktyk Animacyjnych to dwuletni kurs przeznaczony dla osób, które chcą wzmacniać swoje umiejętności lub zdobywać nowe doświadczenie w codziennej pracy ze społecznościami lokalnymi. W trwającym od 21 lutego do 16 marca naborze otrzymaliśmy aż 87 zgłoszeń. Spośród nich wybrałyśmy_liśmy 24 osoby, które w maju rozpoczęły zajęcia Dwulatki.

Harmonogram zajęć podzielony został na dwa etapy. Pierwszy rok spotkań ma charakter szkoleniowy, a kursanci i kursantki podczas warsztatów oraz wizyt studyjnych w Poznaniu i Wrocławiu dowiadują się, jak wykorzystywać narzędzia i metody kultury i sztuki, aby realizować dobre, odpowiedzialne i angażujące projekty społeczne. Drugi rok będzie okazją do wypróbowania w praktyce nowo nabytych umiejętności.

Na dobry początek

Na 2023 rok zaplanowaliśmy siedem zjazdów. Przed wakacjami udało nam się spotkać w trzy weekendy – dwa razy w maju i raz w czerwcu.

Na start pierwszego spotkania nowa grupa miała wiele okazji, by bliżej się zapoznać. Rozmawiałyśmy_liśmy o animacji kulturowej, pracy ze społecznością, interwencji artystycznej oraz aktywizmie społecznym. Udało nam się też odwiedzić i poznać poznańską inicjatywę Lotaryńska 6: Mikro Dom Kultury, o której opowiedział jeden z jej koordynatorów – Mateusz Nowacki.

To oddolny dom kultury na poznańskich Naramowicach założony na terernie jednego z pustostanów tzw. „osiedla ogródkowego”. Powstała tam społeczna wspólnota. Więcej o Lotaryńskiej 6 znajdziesz TUTAJ.

Drugie spotkanie skupione było na dwóch wątkach

Rozmawiałyśmy_liśmy o pracy nie „dla”, a  „ze” społecznością oraz dostępności w działaniach kulturalnych. Na terenie Zamku oraz wokół niego przeprowadziłyśmy_liśmy „podchody dostępnościowe”, które pomogły nam poznać bariery na jakie można natrafić w przestrzeni miejskiej. 

Cztery drużyny miały dotrzeć do określonego punktu pokonując przeróżne bariery przestrzenne i komunikacyjne. Członkinie/członkowie każdej grupy wcielili się w cztery role: osoby poruszającej się na wózku, osoby bardzo słabo słyszącej, osoby niewidomej oraz asystenta/ki. Po ćwiczeniu bardzo długo rozmawiałyśmy_liśmy o naszych refleksjach w roli określonej osoby oraz o barierach na jakie można natrafić w przestrzeni miejskiej oraz w instytucji. Wam też polecamy zorganizowanie takiego ćwiczenia – doświadczenie może być pomocne przy planowaniu dostępności Waszych miejsc pracy.

Podczas drugiego zjazdu udało nam się też odwiedzić Muzeum Narodowe w Poznaniu, na wystawie czasowej designu Kenya Hary. Nasza grupa sprawdziła przestrzeń oraz komunikaty towarzyszące ekspozycji pod kątem dostępności.

Działo się również w czerwcu

Nasza dwulatkowa grupa, przed wyruszeniem na wakacyjne przygody, w czerwcu spotkała się w Poznaniu po raz trzeci. W siedzibie Zamku Katarzyna Chajbos-Walczak przeprowadziła dla nas warsztaty o diagnozie potrzeb społeczności lokalnych. Wspólnie  starałyśmy_liśmy się znaleźć też „Świętego Graala” badań, czyli metody na zadanie pytania badawczego, które trafi w sedno działań. Spotkałyśmy_liśmy się też z absolwentkami Dwulatki – Anią Rudawską i Antoniną Bajew. Opowiedziały nam o realizowanym podczas poprzedniej edycji projekcie „Rynek kwitnących wiśni”. 

Po takiej dawce inspiracji czekał nas spacer – tzw. „zwiad badawczy”. To zaproponowane przez Bartka Lisa ćwiczenie, podczas którego dwulatkowiczki i dwulatkowicze buszowały_li po mieście, by rozmawiać, obserwować i analizować.

Okazało się, że wszystko co nas otacza może być ważne przy planowaniu działania – aktorzy ludzcy, nieludzcy, zastana przestrzeń. Wszystko ze sobą wchodzi w dialog!

Na zakończenie miała miejsce mała integracja pożegnalna – prawdziwa uczta na zamkowym tarasie, bo przecież współdzielenie się posiłkiem idealnie współgra z wymianą myśli.

Dwulatka – co dalej?

Jesienią czekają nas jeszcze cztery zjazdy. W ramach dwóch z nich dwulatkowicze i dwulatkowiczki ponownie zawitają do Poznania, a w dwa weekendy (w końcu!) odwiedzą Wrocław. Po zakończeniu pierwszej części kursantki i kursanci będą przygotowywać się do wykorzystania zdobytej wiedzy ww praktyce! Uczestnicy i uczestniczki w 2024 roku będą realizować minimum cztery międzymiastowe projekty na terenie województwa wielkopolskiego i dolnośląskiego. Każdy o budżecie w wysokości 10 tysięcy zł.


Dwulatka. Szkoła praktyk Animacyjnych to realizowany w ramach Poznańskiego Programu Edukacji Kulturowej dwuletni kurs, przeznaczony dla osób, które chcą wzmacniać swoje umiejętności lub zdobywać nowe doświadczenie w codziennej pracy ze społecznościami lokalnymi.

Liderem projektu jest Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, przy współpracy z Wrocławskim Instytutem Kultury. Zespół Dwulatki tworzą: Ewelina Banaszek, Anka Bieliz, Bartek Lis i Jakub Walczyk

Aktualności / Kompetencje i badania

Spacerowe ABC – szlakiem wrocławskich osiedli

Wrocławski Instytut podsumowuje pierwszą edycję Szkoły Sąsiedzkich Spacerów. Na łamach nowej e-publikacji tutorzy i tutorki cyklu warsztatów dzielą się wiedzą na temat historii spacerowania i urbanistyki, a także w kompleksowy sposób piszą o tym, w jaki sposób przygotować cały proces organizacji spaceru – od zbierania materiałów archiwalnych aż po promocję spaceru w swojej społeczności.

Podsumowanie roku 2024: KOMPETENCJE I BADANIA

Wzmacnianie umiejętności, dzielenie się wiedzą i diagnozowanie środowiska pracy, mobilizujące do testowania coraz to nowszych, usprawniających rozwiązań. Jednym z filarów, na których opieramy swoją działalność, jest umożliwianie rozwoju zawodowego osobom pracującym w sektorze kultury. Szkolenia, warsztaty i wizyty są praktycznym przygotowaniem do coraz bardziej świadomej i zgłębiającej nasz potencjał pracy w żywiołowo zmieniającym się świecie […]

Zobacz wszystkie aktualności
Bądź na bieżąco!

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co się u nas dzieje, zapisz się do newsletera.