Podsumowanie roku 2024: KOMPETENCJE I BADANIA
Wzmacnianie umiejętności, dzielenie się wiedzą i diagnozowanie środowiska pracy, mobilizujące do testowania coraz to nowszych, usprawniających rozwiązań. Jednym z filarów, na których opieramy swoją działalność, jest umożliwianie rozwoju zawodowego osobom pracującym w sektorze kultury. Szkolenia, warsztaty i wizyty są praktycznym przygotowaniem do coraz bardziej świadomej i zgłębiającej nasz potencjał pracy w żywiołowo zmieniającym się świecie kultury i sztuki.

Kompetencje w praktyce
W 2024 roku powróciły Praktyki Kultury – odświeżona formuła działań kompetencyjnych realizowanych w latach 2018-2021 pod skrzydłami Strefy Kultury Wrocław. Celem całorocznych aktywności było przede wszystkim spotkanie się we wspólnej przestrzeni – tematów, wyzwań, problemów czy zupełnie nieznanych nam zagadnień w sektorze kultury. W ramach cyklu warsztatów w Barbarze udało nam się bardziej zaprzyjaźnić z nowymi technologiami opartymi o AI oraz dowiedzieć się m.in., jak budować swoją markę osobistą czy jakie narzędzia wspierają pracę zespołową. Do prowadzenia szkoleń zaprosiliśmy grono wspaniałych specjalistek i specjalistów, dzielących się swoimi metodami i doświadczeniem również przed mikrofonem. Na koncie podcastu Praktyk Kultury mamy już siedem rozmów – chociażby ze specjalistą od komunikacji Michałem Zalewskim, trenerką biznesu Sylwią Hull-Wosiek czy edukatorką Ulą Buyuly.
W drugiej połowie roku garść dobrych praktyk zebraliśmy również w terenie, wyruszając na integrująco-inspiracyjne wycieczki: wizyty „od zaplecza” w instytucjach i organizacjach kultury. Każda z nich była okazją do przyjrzenia się od kulis nie tylko temu, jak działają i z jakimi wyzwaniami mierzą się różne miejsca, ale i do wymiany doświadczeń podczas tematycznych paneli, które każdorazowo zapraszały do rozmowy o zupełnie innym zagadnieniu. W cyklu odwiedziliśmy Pracownię Dostępnej Kultury, w której dyskutowaliśmy o praktykowaniu dostępności w kulturze, Centrum Kultury Nowy Pafawag, gdzie przyjrzeliśmy się sposobom komunikowania kultury oraz Muzeum Architektury, w którym rozmawialiśmy o kulturalnej edukacji dorosłych.
Dzięki dofinansowaniu z funduszy Krajowego Planu Odbudowy udało nam się też uruchomić trzecią ścieżkę Praktyk Kultury – Praktyki Twórcze. Od końca października do połowy grudnia 2024 roku zrealizowaliśmy cykl edukacyjnych spotkań online i na żywo dla osób aktywnych w polu sztuk wizualnych. Dzięki webinarom, mentoringom i konsultacjom ze specjalistkami i specjalistami w tej dziedzinie chętne osoby dowiedziały się, jak kierować swoją marką, rozbudować swoje portfolio i nawiązywać dobre współprace. Ogromne zainteresowanie nowym projektem dało nam do zrozumienia, jak istotne dla twórczego rozwoju są inspirująca wymiana doświadczeń i odpowiednie wsparcie.




Kto tu jest, a kogo jeszcze nie ma?
Wsparcie finansowe KPO umożliwiło nam również realizacje pierwszego we Wrocławiu badania publiczności i niepubliczności lokalnych scen teatralnych. Przeprowadzone ankiety pozwoliły lepiej poznać osoby uczestniczące w spektaklach pod kątem ich danych demograficznych, miejsca zamieszkania czy wyborów repertuarowych. Z kolei wywiady grupowe i indywidualne z pracownikami i pracowniczkami teatrów okazały się ogromnym źródłem informacji o ich kontaktach z publicznością, strategiach promocyjnych, planach na przyszłość oraz realizowanych działaniach mających na celu ekologizację i cyfryzację scen. Za finał projektu można uznać grudniową inspiracyjną dyskusję w Barbarze z udziałem przedstawicielek i przedstawicieli teatrów: Justyny Lipko-Koniecznej z Centrum Sztuki Włączającej / Teatru 21 w Warszawie, Ewy Kaczmarek z Republiki Sztuki Tłusta Langusta / Teatru Usta Usta Republika w Poznaniu, Renaty Ambrożak z Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu oraz Przemysława Furdaka z Teatru Układ Formalny we Wrocławiu. Wielość perspektyw złożyła się na niezwykle interesującą i ważną rozmowę o uspołecznianiu, integrowaniu i inkluzywności na polskich scenach teatralnych, a także o praktykach pracy z osobami z niepełnosprawnościami, doświadczeniem migranckim czy zagrożonymi wykluczeniem. Rozmowę poprowadziła Dorota Oczak-Stach.
Praktykowanie współdziałania
Rok 2024 rok to też kontynuacja Dwulatki. Szkoły Praktyk Animacyjnych – projektu realizowanego przez Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu we współpracy z Wrocławskim Instytutem Kultury. Poprzedni, pierwszy, rok kursu dla animatorów i animatorek chcących zdobywać nowe doświadczenia w codziennej pracy ze społecznościami lokalnymi miał charakter szkoleniowo-inspiracyjny. Ostatnie dwanaście miesięcy było natomiast okazją do wypróbowania nabytych umiejętności w praktyce. Między lutym a czerwcem zespół Dwulatki przygotowywał się w Poznaniu do wystąpień publicznych i inspirował się działaniami tutejszych inicjatyw lokalnych – Lotaryńskiej 6 i Fyrtel Głównej. W drugiej połowie roku trzy grupy animatorów i animatorek realizowały w Poznaniu swoje projekty, zapraszające mieszkańców i mieszkanki do wspólnego odkrywania historii różnych osiedli czy dające początek migranckiej pracowni twórczej. Czwarta grupa zorganizowała z wrocławską młodzieżą warsztaty z zakresu bezpieczeństwa i twórcze spotkania filmowe. O owocach i wyzwaniach swojej pracy z lokalną społecznością osoby uczestniczące w Dwulatce opowiadały podczas podsumowania projektu, które przypadło na 16 listopada w Barbarze.


Poza prezentacjami czterech projektów zrealizowanych przez kursantów i kursantki częścią spotkania był też panel dyskusyjny, podczas którego dzieliliśmy się doświadczeniami z wdrażania strategii włączających społeczności lokalne w programowanie wydarzeń. W rozmowie udział wzięły i wzięli: Olga Gulińska (Europejskie Centrum Solidarności), Adam Kadenaci (Wolskie Centrum Kultury) i Joanna Wowrzeczka (Uniwersytet Śląski i Świetlica Krytyki Politycznej w Cieszynie), a poprowadził ją Mateusz Nowacki związany z Lotaryńską 6: Mikro Domem Kultury i Galerią Miejską Arsenał.
To jednak dopiero początek kompetencyjnych kooperacji: z Fundacją Katarynka Instytut współorganizował warsztaty tworzenia przyjaznych wydarzeń dla osób niewidomych, Głuchych i słabosłyszących, ze Stowarzyszeniem Nomada – szkolenie antydyskryminacyjne, z Fundacją HerStory – warsztaty z sojusznictwa z osobami LGBTQ+, a wspólnie z Federacją na rzecz Lepszej Debaty Publicznej – Akademię Innowacyjności. Nie zamykamy się w swojej bańce, dobre partnerstwo to najlepsza droga do rozwoju kompetencji i uwspólniania wiedzy!
Młodzi przewodnicy stawiają pierwsze kroki
Na koniec retrospektywy naszych działań kompetencyjnych w 2024 roku przenieśmy się na spacerowy szlak. W organizacji pieszych miejskich wycieczek prowadzonych przez lokalnych przewodników i przewodniczki mamy wieloletnie doświadczenie. Tym razem w akcji planowania i prowadzenia spacerów chcieliśmy zobaczyć sąsiadów i sąsiadki – osoby chcące dzielić się historiami o wrocławskich osiedlach. W ramach Szkoły Sąsiedzkich Spacerów powstał cykl spotkań, podczas których uczestnicy i uczestniczki przygotowały autorskie pomysły na piesze wędrówki po wybranych zakątkach Wrocławia. A to wszystko pod czujnym okiem doświadczonych tutorów i tutorek: Ewy Pluty, Szymona Maraszewskiego, Macieja Czarneckiego i Alberta Miścioraka. Na początku sierpnia grupa odbyła wizytę studyjną w gdańskim Instytucie Kultury Miejskiej, w którym poznała tajniki pracy lokalnych przewodników i przewodniczek, a już pod koniec wakacji i we wrześniu ruszyło dwanaście unikatowych spacerów prowadzonych przez absolwentów i absolwentki szkoły.


Finałem projektu był jesienny cykl wykładów o historii i rozmaitych ideach spacerowania oraz urbanistyce i architekturze wrocławskich osiedli – przewodnikami po meandrach spacerowania byli: Agnieszka Tomaszewicz, Piotr Jakub Fereński, Magdalena Matysek-Imielińska i Łukasz Medeksza. Wszystkie wykłady obejrzeć można na naszych kanałach na Facebooku i YouTubie!