Menu

Wieczne efemerydy – niezależne wrocławskie inicjatywy twórcze

Milena Soporowska podsumowuje rezydencję badawczą „Out Of Doors”, w ramach której pod lupę wzięła miejskie inicjatywy wystawiennicze funkcjonujące poza mainstreamowym obiegiem. W opracowaniu znalazły się wywiady z przedstawicielami takich inicjatyw jak m.in. Galeria U Agatki, Muzeum w Podziemiu, NOWY ZŁOTY, Księże w Pełni czy Galeria Nicponiej.

Tak sama rezydentka opowiada o swoje pracy:

– Projekt realizowałam przez wywiady i wizyty studyjne, a jego ukoronowaniem był przyjazd na Wrocław Off Gallery Weekend. Podczas rezydencji poznałam wielu zaangażowanych ludzi, których historie pokazują różne aspekty funkcjonowania (a czasem i obumierania) niezależnych projektów. Znajdującą się w dawnym zakładzie rowerowym Galerię Serwis założył Kolektyw Zbiór – przyjaciele z ASP, którzy początkowo szukali miejsca na pracownię. Sam układ pomieszczeń w lokalu uruchomił coś, co Kinga Gralak (Galeria Serwis) nazwała „instynktem wystawienniczym”. Galeria u Agatki na Tamce powstała jako wynik „fanaberii”, jak opowiada jej założycielka Agata Grzych. Ta „fanaberia” trwa już ponad 6 lat! Podobny stażem, choć o rok młodszy, jest projekt NOWY ZŁOTY Magdaleny Kreis i Yuriy Bileya, dwójki artystów i kuratorów, którzy wystawy organizują w kiosku na Ołbinie. Lokalną przestrzeń aktywizuje Księże w pełni, realizując na Księżu Małym, urokliwym osiedlu z lat 30., serię Wystaw Małych. Niewielkie ekspozycje, ukryte w różnych zakamarkach tej części miasta, pozwalają poznać ją od innej strony. Powstanie galerii Nicponiej jest ściśle związane z przestrzenią strychu, który często dyktuje ostateczny kształt wystawy. Usytuowany w domu na oddalonych od centrum miasta Karłowicach w niczym nie przypomina typowego white cube’a. Muzeum w podziemiu działa bez przestrzeni, jako „idea, która konkretyzuje się  w określonych sytuacjach” – tak określa to jego zespół. Miserart jest z kolei kreatywnym hubem łączącym osoby z doświadczeniem bezdomności, artystów i rzemieślników, a galeria pozostaje otwarta na różne współprace, przyciągając nową publiczność na każdą kolejną wystawę. 

Zachęcamy do zapoznania się z całą publikacją: tutaj

Milena Soporowska – artystka, niezależna kuratorka, dziennikarka i badaczka skupiająca się na relacjach między ezorteryką, codziennościa i popkulturą. Absolwentka historii sztuki w ramach Kolegium Międzydziedzinowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Warszawskiego (MISH) oraz muzealnictwa na Wydziale Historycznym UW. Uczestniczka  programu mentorskiego Sputnik Photos oraz Jastrzębskiej Szkoły Fotografii i Nikon-NOOR Academy. Nominowana w 2021 roku przez Fotofestiwal jako Future Talent w ramach międzynarodowej platformy Futures Photography. Członkini kolektywu artystek wizualnych Hydroza skupiającego się wokół tematu hydrofeminizmu. W Radiu Kapitał prowadzi swoje autorskie pasmo o szeroko rozumianej ezoteryce “Czeczota” oraz współprowadziła audycję o Tarocie “Tarotiada”. W 2023 założyła własną oddolną przestrzeń galeryjną Windowlicker na Nowym Bazarze Różyckiego w Warszawie, która działa również jako wielofunkcyjny stragan ezoteryczny.


Rezydencja „Out Of Doors” jest częścią projektu „What’s next? Bezpieczne kulturowe multi-przestrzenie dla multidyscyplinarnej refleksji nad (post)wojenną i (post)kryzysową tożsamością europejską”, projektu stworzonego w partnerstwie zusa GmbH (Niemcy), Musiktheatertage Wien (Austria), Proto produkciia (Ukraina), Wrocławski Instytut Kultury / AIR Wro (Polska) i Fundacji Gabrieli Tudor (Rumunia). Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej.

Aktualności / AIR Wro

Poznajcie laureatów Kultury Mobilnej 2025

Pobyt rezydencyjny we wspólnocie artystycznej Cerdeira oraz udział w 17-stym Międzynarodowe Biennale Sztuki Ceramicznej w portugalskim Aveiro, wyjazd na Międzynarodową Konferencję Flameworkingu w Salem Community College w Nowym Jorku czy też wizyta zawodowa i premiera spektaklu choreograficznego w Göteborgu – a to nawet nie połowa projektów, które uzyskają dofinansowanie w ramach lokalnego programu wsparcia Kultura […]

Lisa Maria Baier – rezydentka Grafikwerkstatt we Wrocławiu

To już dziewiąty rok artystycznej współpracy Wrocławia i Drezna! Dzięki wsparciu Wydziałów Kultury dwóch sąsiedzkich krain – Dolnego Śląska i Saksonii oraz partnerów z miejskich instytucji kultury, współorganizujemy kolejną edycję wymiany rezydencyjnej dla artystów i artystek związanych ze środowiskiem grafiki warsztatowej.

Tkanina artystyczna jako narzędzie do współpracy (i tworzenia magii?) – rezydencja Oscara Anderssona | Magic Carpets

To był koniec roku szkolnego i pierwszy dzień lata, kiedy na wrocławskim podwórku przy ul. Ruskiej w świetle neonów pojawiła się premierowo tkanina artystyczna Oscara Anderssona. Błękitno-zielone, przypominające nowoczesny gobelin dzieło sztuki było efektem współpracy szwedzkiego ilustratora z grupą młodzieży, z którą warsztatowo pracował w czerwcu tego roku.

Zobacz wszystkie aktualności
Bądź na bieżąco!

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co się u nas dzieje, zapisz się do newsletera.