Menu

Wrzesień ostatnim miesiącem rezydencji artystycznych programu „Czyje głosy są słyszane?”

W wiosenno-letnich rezydencjach w ramach projektu wymiany osób twórczych należących do grup mniejszościowych z Polski i Norwegii do Wrocławia przyjechały już cztery artystki pracujące z takimi dziedzinami sztuki jak malarstwo, rzeźba czy fotografia. Tym razem Wrocław odwiedzą artystki zajmujące się muzyką: Ingrid Frivold i Ghawgha Taban.

Ingrid pracuje głównie dźwiękiem i muzyką, ale od niedawna eksperymentuje również z obrazem. Studiowała muzykę w Trinity College of Music w Londynie, łączy instrumenty dęte z elektroniką, jest współautorką produkcji teatralnych. Występowała gościnnie z licznymi norweskimi oraz zagranicznymi zespołami, nagrywała z wieloma artystkami i artystami. W czasie rezydencji planuje pracować z dźwiękiem i słowami, a jako punkt wyjścia postawić pytania o to, jak słowa kształtują nasze rozumienie świata, dają wgląd w sposoby jego postrzegania. Artystka chce gromadzić słowa, tworzyć z nich zdania, a następnie przepisywać i zmieniać je, sprawdzać, jak wtedy oddziałują i jakie sensy tworzą. Efektem ma być pejzaż dźwiękowy – mariaż tekstu i muzyki.

Norweska artystka w 2019 roku zaczęła karierę solową jako „Frvldz”, łącząc trąbkę i muzykę elektroniczną. W 2022 roku poszerzyła swój repertuar debiutując jako artystka wizualna na wystawie Olsok w Stiklestad w Norwegii. Ingrid jest również zaangażowana w wolontariat i działania aktywistyczne. Jest członkinią zarządu centralnego norweskiej organizacji LGBTIQ „FRI” oraz działaczką w zarządzie krajowym Ludowej Partii Samów.

Kliknij tutaj, aby przeczytać bio artystki


Ghawgha z kolei, jest piosenkarką, autorką tekstów i kompozytorką pochodzącą z Afganistanu. Karierę muzyczną rozpoczęła w 2015 roku. W swojej twórczości nie ogranicza się do jednego styl, trudno więc zamknąć ją w jednym gatunku. Bada i eksploruje muzyczny świat, począwszy od historii muzyki afgańskiej aż po to, co najbardziej nowoczesne. Podczas pobytu we Wrocławiu będzie pracować nad tekstami piosenek poruszających problem migracji z jej pogrążonej w konflikcie i wojnie ojczyzny. Planuje także rozwijać projekt dotyczący kobiet w Afganistanie – wykonywanych przez nie tradycyjnych piosenek będących jedną z najistotniejszych części kulturowej tożsamości, która, w obliczy kryzysu trawiącego ten kraj i rządów sprawowanych od 2021 przez Talibów, może zostać utracona.

Piosenkarka, autorka tekstów i kompozytorka z Afganistanu. Większość z jej piosenek porusza kwestie społeczne. W niektórych swoich utworach Ghawgha odnosi się do problemu przemoc posługując się piosenkami miłosnymi. Jej prawdopodobnie najbardziej znany utwór to „Meboosamat” („I Kiss You”) opublikowany 14 lutego 2019 r. Wypuszczony w walentynki, podczas negocjacji z talibami, szybko stał się viralem na całym świecie i spotkał się ciepłym przyjęciem mediów i publiczności. Ghawgha chętnie sięga też po szlagiery afgańskich śpiewaków.

Kliknij tutaj, aby przeczytać bio artystki


Obie rezydencje cechuje wysoka wrażliwość społeczna, której doświadczenia usłyszycie w nowych dźwiękach i kompozycjach dzięki zdolności artystek do percepcji i tworzenia muzyki. Warto podkreślić, że w całym procesie twórczym, artystkom towarzyszyć będzie kuratorka Agata Ciastoń, której intencją jest wspierać je w nowym środowisku czy dbać o bezpieczną przestrzeń twórczej wymiany.  

Podczas pobytu w Polsce artystki podzielą się historią swoich rezydencji, a uczestnicy i uczestniczki otwartego spotkania (19 września w Klubokawiarni Recepcja), będą mieć okazję zapoznać się z procesem twórczym norweskich artystek. Więcej szczegółów wkrótce! 


Projekt rezydencyjny: „Czyje głosy są słyszane?”

Rezydentki: Ingrid Frivold i Ghawga Taban
Miejsce rezydencji: Wrocławski Instytut Kultury (Wrocław, Polska)

„Czyje głosy są słyszane? Program wymiany dla zagranicznych artystów z Polski i Norwegii” to projekt współfinansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Mechanizmu Finansowego EOG 2014-2021 w ramach programu „Kultura”.   

Aktualności / AIR Wro

Od brydżowej rozgrywki do filmowej etiudy

,,Na dole huczał jazz.[…] Bez względu na pogodę, na paru metrach kwadratowych przestrzeni podrygiwała twardo sprasowana masa ludzka. Na górze przy dwu szeregach kanciastych stolików zasiadły każdego popołudnia i wieczora pracowite czwórki brydżystów.”

Tkanina artystyczna jako narzędzie do współpracy (i tworzenia magii?) – rezydencja Oscara Anderssona | Magic Carpets

To był koniec roku szkolnego i pierwszy dzień lata, kiedy na wrocławskim podwórku przy ul. Ruskiej w świetle neonów pojawiła się premierowo tkanina artystyczna Oscara Anderssona. Błękitno-zielone, przypominające nowoczesny gobelin dzieło sztuki było efektem współpracy szwedzkiego ilustratora z grupą młodzieży, z którą warsztatowo pracował w czerwcu tego roku.

Rezydencja znikającego miasta

Projekt realizowany w ramach międzynarodowego programu „What’s next?”, eksploruje tematy przemijania, upadku i transformacji. W kwietniu 2024 roku dwójka artystów – Arek Pasożyt i Anastasiia Zazuliak – spotkała się we Wrocławiu, by uchwycić tę dynamiczną grę między zanikiem a odrodzeniem. Kulisy tego artystycznego procesu badawczego zdradza kuratorka projektu, Karolina Jaworska.

Zobacz wszystkie aktualności
Bądź na bieżąco!

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co się u nas dzieje, zapisz się do newsletera.