Menu

Big City Life: zaczynamy trzeci rok z rezydencjami artystycznymi Magic Carpets

Kolejny sezon rezydencyjny platformy Magic Carpets we Wrocławskim Instytucie Kultury upłynie pod hasłem życia w dużym mieście. Towarzyszące mu szybkie tempo, zgiełk, poznawanie różnych ludzi w różnych miejscach, tymczasowe przyjaźnie lub samotność, lokalne legendy, kojarzone z miastem rozrywki czy weekendowe ucieczki (tzw. city break) będą głównym tematem artystycznych prac realizowanych podczas miesięcznych pobytów rezydencyjnych we Wrocławiu.

Wspólnie z zaproszonymi twórcami będziemy parafrazować wciąż popularną piosenkę Mattafix zatytułowaną Big City Life wydaną na singlu w 2005 roku. Bo przecież ,,trudno nam opuścić to wielkomiejskie życie” jak podpowiada jej tekst. Artyści zaproszeni do projektu w tym roku będą pracować z mieszkańcami i mieszkankami Wrocławia. To charakterystyczne dla realizowanych w ramach europejskiej platformy Magic Carpets działania artystyczne. Mają na celu czynne uczestnictwo lokalnego środowiska we współtworzeniu sztuki współczesnej.

Spacerując po podwórku ul. Ruskiej 46 w blasku neonów, odwiedzając miejską łaźnię przy ul. Teatralnej oraz grając w brydża w nadodrzańskim Klubie pod Kolumnami, będziemy uczyć się o tym jak czerpać przyjemność ze współtworzenia w naszym mieście.

– zapowiada Paulina Brelińska-Garsztka (kuratorka programu)
Artystyczne narracje skupione na miejskiej egzystencji zostaną zrealizowane w dwóch slotach czasowych.

Z końcem maja do Wrocławia przyjedzie szwedzki artysta wizualny – Oscar Andersson. Oscar zaplanował wielkoformatową realizację tekstylną, którą stworzy wspólnie z młodzieżą zaproszoną na warsztaty w Dolnośląskiej Bibliotece Publicznej przy wrocławskim Rynku. Finał grupowej pracy zaprezentujemy podczas tegorocznego Święta Podwórka przy ul. Ruskiej 46 (21-22 czerwca 2024). Artysta zainspirował się tematem lokalnych legend opowiadających o wyimaginowanych stworach, szczególnie tych podwodnych. Wymyślone postacie planuje umieścić na wspomnianej tkaninie artystycznej wielkiego formatu.

W wakacje przeniesiemy się natomiast na Nadodrze. Mieszkający we Wrocławiu Marcin Dominiak i Maciej Kowalczyk podejdą badawczo do popularnej kiedyś gry w brydża, która silnie kojarzy się z miejską rozrywką zwłaszcza w środowisku seniorskim. Nic bardziej mylnego! Ta logiczna gra karciana wraca w wielkim stylu – nawet niektóre wrocławskie szkoły prowadzą zajęcia z brydża w ramach zajęć szkolnych. Artystyczny duet przez miesiąc będzie tworzyć (razem z brydżystami i brudżystkami) eksperymentalny film dokumentalny o tej grze realizowanej za pomocą kart. Warto wiedzieć, że jest to zupełnie wyjątkowa forma artystyczna, ponieważ społeczność i artyści będą uczyć się nawzajem swoich fachów. Efekty tej współpracy zaprezentujemy z początkiem września w Klubie pod Kolumnami podczas otwartego dla publiczności wydarzenia.

Na Wrocławian i Wrocławianki czeka duża dawka lokalnych aktywności o międzynarodowym charakterze! Wszystkie zaplanowane wydarzenia będą bezpłatne, obowiązywać będą jedynie zapisy. Szczegóły pierwszych projektów wkrótce. 


Projekt Magic Carpets jest współfinansowany przez program Unii Europejskiej Kreatywna Europa.

Platforma kierowana przez Kaunas Biennial (Litwa) składa się z partnerów z: Diyalog Derneği (Istanbul / Turcja), Folkestone Fringe (Folkestone / UK), IDEIAS EMERGENTES – Produção Cultural, CRL (Porto (Guimarães) / Portugalia), Jam Factory Art Centre (Lviv / Ukraina), Lab852 d.o.o. za promidžbu (Zagreb / Chorwacja), Latitudo Srl (Rome / Włochy), META Cultural Foundation (Bucharest (Slon) / Rumunia), New Theatre Institute of Latvia (Riga / Łotwa), Novo Kulturno Naselje (Novi Sad / Serbia), OPENART, Örebro Kommun (Örebro / Szwecja), Openspace.Innsbruck (Innsbruck / Austria), SA Tartu 2024 (Tartu / Estonia), Tbilisi International Photo Festival (Tbilisi / Gruzja), Trempo (Nantes / Francja), Wrocławski Instytut Kultury (Wrocław/ Polska).

Aktualności / AIR Wro

Tkanina artystyczna jako narzędzie do współpracy (i tworzenia magii?) – rezydencja Oscara Anderssona | Magic Carpets

To był koniec roku szkolnego i pierwszy dzień lata, kiedy na wrocławskim podwórku przy ul. Ruskiej w świetle neonów pojawiła się premierowo tkanina artystyczna Oscara Anderssona. Błękitno-zielone, przypominające nowoczesny gobelin dzieło sztuki było efektem współpracy szwedzkiego ilustratora z grupą młodzieży, z którą warsztatowo pracował w czerwcu tego roku.

Rezydencja znikającego miasta

Projekt realizowany w ramach międzynarodowego programu „What’s next?”, eksploruje tematy przemijania, upadku i transformacji. W kwietniu 2024 roku dwójka artystów – Arek Pasożyt i Anastasiia Zazuliak – spotkała się we Wrocławiu, by uchwycić tę dynamiczną grę między zanikiem a odrodzeniem. Kulisy tego artystycznego procesu badawczego zdradza kuratorka projektu, Karolina Jaworska.

Czekając na magię z Oscarem Anderssonem

Wyobraźnia i mistycyzm mogą być zintegrowane z codziennym życiem. Z takiego założenia wychodzi rezydent Wrocławskiego Instytutu Kultury, na co dzień tworzący w Sztokholmie Oscar Andersson. W swojej twórczości Oscar koncentruje się na ponownym zaczarowaniu świata. Dlatego podczas warsztatów zatytułowanych „Waiting for Magic” (tłum. „Czekając na magię”) wspólnie z grupą młodzieży zainspiruje się podwodną mitologią.

Zobacz wszystkie aktualności
Bądź na bieżąco!

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co się u nas dzieje, zapisz się do newsletera.