Rozmowy i wizyty „od zaplecza”: jak edukujemy dorosłych w kulturze?
W lipcu 2024 roku odwiedziliśmy kolejną wrocławską instytucję kultury! Letnie popołudnie spędzimy w przyjemnie chłodzących murach dawnego klasztoru Bernardynów, czyli w dzisiejszym budynku Muzeum Architektury we Wrocławiu.
Pod przewodnictwem Michała Dudy zwiedziliśmy obiekt, poznając nie tylko jego mniej znane zakamarki, lecz także słuchając o przeobrażeniach, które planowane są w kolejnych latach. Dowiedzieliśmy się o wyzwaniach funkcjonowania instytucji kultury w zabytkowym kompleksie, a także o możliwościach wsparcia dla tego typu budynków.
W drugiej części spotkania poznaliśmy wrocławskie praktyki edukacyjne dla osób dorosłych:
- Patrycja Mazurek i Michał Chadera z zespołu edukacyjnego naszego gospodarza, Muzeum Architektury, opowiedziały o swoim międzypokoleniowym projekcie wykładowo-spacerowym „Spotkajmy się w mieście” oraz o różnorodnych wydarzeniach projektowanych do realizowanych, cyklicznych wystaw pod szyldem „BLOK”.
- Marta Derejczyk, kierowniczka Muzeum Etnograficznego – Oddziału Muzeum Narodowego, przedstawiła różnorodne warsztaty manualne oparte na technikach rzemieślniczych i rękodzielniczych oraz rozmaite aktywności angażujące do współtworzenia instytucji.
- Krzysztof Bielaszka z Fundacji Ładne Historie, przybliżył działania z lokalną grupą osób starszych, które chętnie przyłączają się do budowy programu tożsamościowego organizacji. Poza tym opowiedział o warsztatach skupionych wokół wymiany umiejętności i zainteresowań wśród osób w wieku produkcyjnym.
Co zobaczyliśmy?
- biura, archiwa, magazyny, schowki i inne mniej znane zakątki Muzeum Architektury we Wrocławiu
- trzy wrocławskie praktyki budowania działań edukacyjnych dla dorosłych w dwóch muzeach – miejskim i narodowym oraz w jednej organizacji pozarządowej
Czego się dowiedzieliśmy?
- jak działa instytucja kultury, która mieści się w zabytkowym budynku klasztoru,
- jakie wyzwania czekają w najbliższym czasie zespół Muzeum Architektury we Wrocławiu w związku z planowanymi zmianami przestrzennymi,
- z jakimi grupami osób dorosłych pracujemy edukacyjnie w instytucjach i organizacjach społecznych działających we Wrocławiu,
- jakie metody sprawdzają się w aktywizacji i włączaniu osób dorosłych w funkcjonowaniu instytucji i organizacji,
- z jakich narzędzi edukacyjnych korzystają trzy wrocławskie instytucje i organizacje: dwa muzea i fundacja,
- jakie mamy wyzwania, jakie trudności, a jakie ciekawe i warte chwalenia się zjawiska w edukacji dorosłych w kulturze we Wrocławiu
Kogo słuchałyśmy i słuchaliśmy?
Z Muzeum Architektury we Wrocławiu:
Michał Chadera – historyk i edukator architektoniczny, od 2023 roku zawodowo związany z Działem Edukacji Muzeum Architektury we Wrocławiu. Absolwent Dziedzictwa Kultury Materialnej na Uniwersytecie Wrocławskim. Bada i popularyzuje zagadnienia związane z architekturą i urbanistyką oraz historie lokalne. Autor i współprowadzący licznych wydarzeń kulturalnych – wykładów, warsztatów i spacerów. Koordynator cyklu „Spotkajmy się w mieście”.
Michał Duda – historyk, badacz i popularyzator architektury współczesnej. Od 2006 r. związany z Muzeum Architektury we Wrocławiu, od 2022 r. dyrektor instytucji. Kurator i współkurator wielu wystaw poświęconych przedwojennej i współczesnej architekturze, pokazywanych w kraju i za granicą, m.in. „Landscapes of leisure”, „Trzy początki. 1918/1945/1989”, „Terra X. Archiwum przyszłości”, . Autor książki „Patchwork. Architektura Jadwigi Grabowskiej-Hawrylak”, pierwszej monografii architektki. Był inicjatorem i kuratorem cyklu „Akcja-Kreacja” i „Archi-boxu” – plenerowej przestrzeni rozmów o architekturze.
Patrycja Mazurek – edukatorka, muzealniczka i pedagożka. Związana z Muzeum Architektury we Wrocławiu, gdzie współtworzy i realizuje program edukacyjny dla wszystkich grup wiekowych. Projektuje procesy, narzędzia i treści edukacyjne, współpracuje z instytucjami kultury i szkołami, wspiera nauczycieli we wprowadzaniu innowacji pedagogicznych, odpowiadających wyzwaniom współczesności. Jest współautorką nagradzanego projektu „Laboratorium architektury” oraz książki o tym samym tytule, będących próbą stworzenia spójnego programu z zakresu edukacji przestrzennej dla klas 1-3. Jej ostatnie działania skupiają się przede wszystkim wokół neuroarchitektury i szeroko pojętej relacji człowieka z otoczeniem.
Z Muzeum Etnograficznego – Oddziału Muzeum Narodowego we Wrocławiu:
Marta Derejczyk – etnolożka i serbistka, badaczka terenowa, kierowniczka Muzeum Etnograficznego – oddziału Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Od 2008 r. zaangażowana w dokumentowanie niematerialnego dziedzictwa kulturowego Dolnego Śląska w ramach działań muzeum i Fundacji Ważka. Autorka i współautorka wystaw, publikacji, filmów etnograficznych oraz płyt z muzyką tradycyjną. Zajmuje się edukacją regionalną, archiwistyką społeczną, a także badaniem i zespołowym praktykowaniem pieśni.
Z Fundacji Ładne Historie:
Krzysztof Bielaszka –menedżer, animator i aktywista, pracuje z lokalnymi społecznościami i grupami oddolnymi. Na stałe związany z Fundacją Ładne Historie, która aktywnie działa na Dolnym Śląsku. Zwolennik i rzecznik współpracy międzysektorowej – uważa, że prawdziwa siła kultury i szeroko rozumianych usług społecznych wynika ze współpracy instytucji, sektora pozarządowego i inicjatyw niezależnych. Interesuje się historią Wrocławia i Dolnego Śląska, lubi poznawać sąsiedzkie opowieści i odkrywać lokalną tożsamość wokół siebie.
Idea wizyt „od zaplecza” jest oparta na wspólnych tematycznych wycieczkach osób działających w kulturze. Podczas spotkań zwiedzamy daną przestrzeń w towarzystwie przyjmującego nas gospodarza lub gospodyni, zahaczając o miejsca mniej dostępne na co dzień. Słuchamy o historii obiektu, zmianach czy planach na przyszłość. Dzielimy się doświadczeniami, podglądamy dobre rozwiązania. Łączymy wiedzę i potencjały środowiska. Zapraszamy do zapisów wszystkie chętne i zainteresowane miejscami oraz tematami osoby działające w kulturze. Chcemy, by nasze wizyty stały się okazją do samouczenia, wymiany doświadczeń i sieciowania środowiska kultury.
Do zobaczenia na kolejnym wspólnym wizytowaniu i praktykowaniu!