Dwulatka. Szkoła Praktyk Animacyjnych – podsumowanie 3. edycji
16 listopada spotkamy się w Barbarze we Wrocławiu, by – po dwóch latach (2023-2024) Szkoły Praktyk Animacyjnych, prowadzonej wspólnie przez Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu oraz Wrocławski Instytut Kultury – posłuchać o czterech zrealizowanych inicjatywach i porozmawiać o zaangażowaniu instytucji kultury z różnych części Polski w oddolne, społeczne projekty.
Dwulatka. Szkoła Praktyk Animacyjnych to dwuletni kurs – realizowany przez Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu oraz Wrocławski Instytut Kultury – przeznaczony dla osób chcących wzmacniać swoje umiejętności lub zdobywać doświadczenie w pracy ze społecznościami lokalnymi.
Pierwszy rok (2023) miał charakter szkoleniowo-inspiracyjny – kursanci(-tki) podczas warsztatów oraz wizyt studyjnych dowiedzieli(-ły) się, jak wykorzystywać narzędzia kultury oraz sztuki, aby realizować projekty społeczne. Drugi rok (2024) był okazją do wypróbowania nowo nabytych umiejętności: uczestnicy(-czki) zrealizowali(-ły) własne projekty, każdy o budżecie w wysokości 10 tysięcy złotych.
W gronie organizatorek podsumujemy cały proces, opowiadając o idei oraz przebiegu Szkoły. Przede wszystkim jednak posłuchamy czterech zespołów projektowych, które w 2024 roku zrealizowały cztery inicjatywy:
- Młodzież robi różnicę! Cykl spotkań wzmacniających – w której wrocławska ekipa organizowała z młodzieżą w wieku 14-19 lat warsztaty w zakresie bezpieczeństwa oraz spotkania filmowe.
- DĘ! DĘBIEC – spacer wspomnieniowy – czyli współorganizowany z mieszkańcami i mieszkankami poznańskiego Dębca sentymentalny spacer.
- Opowieści Kiekrza. Turnus 2024 – odbywający się z inicjatywy poznańskiej grupy pragnącej ożywić temat historii i ciekawej architektury dawnego Ośrodka Szkolenia Policji w Kiekrzu.
- Łącznik – migrancka pracownia twórcza – będąca cyklem warsztatów i wydarzeń realizowanych w Poznaniu, których celem było wzmocnienie potencjału twórczego uczestniczek(-ków), także tych z doświadczeniem migranckim.
W drugiej części spotkania, w trakcie panelu „Ćwiczenia z działań angażujących” porozmawiamy w gronie specjalistów i specjalistek o roli instytucji w wytwarzaniu i uspołecznianiu wiedzy, którą zdobywamy, uczestnicząc w oddolnych projektach. Porozmawiamy o użyteczności wiedzy wytwarzanej podczas inicjatyw społecznych, zastanowimy się nad tym, w jaki sposób niezależne działania nieformalnych grup projektowych mogą przenikać się z politykami samorządowych instytucji kultury, w końcu podzielimy się naszymi doświadczeniami z wdrażania strategii włączających społeczności lokalne w programowanie wydarzeń.
Będą z nami:
- Olga Gulińska / Solidarność Codziennie – ECS
- Adam Kadenaci / Wolskie Centrum Kultury
- Joanna Wowrzeczka / Uniwersytet Śląski i Świetlica Krytyki Politycznej w Cieszynie
Rozmowę poprowadzi Mateusz Nowacki związany z Lotaryńską 6: Mikro Domem Kultury i Galerią Miejska Arsenał.
Harmonogram spotkania:
11-12.10 – opowieść o Dwulatce i podsumowania dwóch projektów
12.10-12.30 – przerwa
12.30-13.25 – podsumowanie dwóch projektów
13.25-13.40 – przerwa
13:40-15:00 – rozmowa: „Ćwiczenia z działań angażujących”
Dwulatka. Szkoła Praktyk Animacyjnych to realizowany w ramach Poznańskiego Programu Edukacji Kulturowej dwuletni kurs, przeznaczony dla osób, które chcą wzmacniać swoje umiejętności lub zdobywać nowe doświadczenie w codziennej pracy ze społecznościami lokalnymi. Liderem projektu jest Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, przy współpracy z Wrocławskim Instytutem Kultury.
Powrót do kalendarium