Menu

Praktyki Kultury: Uprzejmie, ale stanowczo. O asertywności w kontaktach z odbiorcami i odbiorczyniami kultury – warsztaty z Anną Urbańczyk  

Praktyki Kultury: Uprzejmie, ale stanowczo. O asertywności w kontaktach z odbiorcami i odbiorczyniami kultury – warsztaty z Anną Urbańczyk  

Partycypacyjne, włączające, bezpieczne – o takich cechach instytucji i organizacji kultury od wielu lat rozmawiamy podczas rozmaitych szkoleń i konferencji, skupiając się na poszerzaniu otwartości na potrzeby publiczności czy partnerów. Listopadowe warsztaty Praktyk Kultury poświęcimy refleksji nad naszymi strategiami kontaktu z odbiorcami i odbiorczyniami oraz przyjrzymy się trudnościom, które mogą z niego wynikać. 

O poszerzaniu funkcji i zadań instytucji czy organizacji kultury dyskutujemy zazwyczaj w entuzjastycznej atmosferze, z nastawieniem na wprowadzanie kolejnych progresywnych działań, zbliżających nas do idealnego modelu społecznie zaangażowanego „trzeciego miejsca”. Tym razem postaramy się spojrzeć na naszą misję i cele nieco inaczej. 12 listopada pod okiem Anny Urbańczyk, kulturoznawczyni, trenerki, coacherki, której specjalizacją trenerską są warsztaty z asertywności, zrobimy mały bilans naszych wyzwań związanych z nowymi rolami jednostek kultury.  

Jak często pracownicy i pracowniczki kultury, spełniają niezwiązane z bieżącym wydarzeniem czy projektem prośby i wymagania odbiorców/czyń? Co możemy robić, kiedy nasze siedziby stają się miejscem do znalezienia ciepłego schronienia, także wśród osób nadużywających używek czy w kryzysie bezdomności? Kiedy powinniśmy poprosić o pomoc – inne osoby z naszej organizacji lub służby porządkowe? Oczywiście zależy nam – zarówno osobom koordynującym konkretne miejsca, jak i odpowiadającym za ich komunikację, by zadbać o nasz wizerunek placówek otwartych, gwarantujących bezpieczeństwo. Ale przecież wiemy, że czasami brak reakcji lub nieumiejętna interwencja oraz przebywanie w placówce niekorzystających z oferty osób w kryzysie bezdomności, jak i wypraszanie ich, często w obecności innych osób, jest potencjalnym źródłem złego PRu instytucji czy organizacji.  

Co możemy więc z tymi dylematami zrobić? Jak sobie z tym poradzić, szanując prawa naszych odbiorców i odbiorczyń, a jednocześnie pracować zgodnie z własnymi wartościami, dbając o siebie i swoje granice? Podczas listopadowych warsztatów zastanowimy się kiedy mamy prawo, a nawet obowiązek chętnie NIEpomagać i odmówić naszego zaangażowania w sprawy, które nie dotyczą naszej pracy i sytuacji, w której znajdujemy się z odbiorcami/odbiorczyniami. Ten niezwykle trudny temat zaznaczania granic naszej odpowiedzialności i wpływu w kontaktach z klientami instytucji czy organizacji – czy to osobami, które przychodzą na nasze wydarzenia, czy podmiotami, z którymi współpracujemy formalnie, będzie dla nas okazją do wymiany praktyk czy procedur w naszych miejscach pracy, lecz także refleksji o naszym poczuciu odpowiedzialności i skutkami nadmiernego zaangażowania.  

Czego się dowiemy? 

  • czym jest asertywność i postawa „win-win” w kontekście pracy z naszymi „klientami i klientkami”, 
  • jak praca nad asertywnością i stawianiem granic może nam pomóc w kontakcie z odbiorcami i odbiorczyniami działań kulturalnych, 
  • jakie przykłady trudnych sytuacji z osobami uczestniczącymi w naszych kulturalnych wydarzeniach wymagają uwagi i pracy nad sposobami reagowania na nie, 
  • czy mamy w swoich miejscach pracy procedury, strategie, drogi reagowania na wypadek kryzysowych sytuacji z osobami nas odwiedzającymi, 
  • czy wiemy do kogo możemy się zwrócić w sytuacji, gdy sami/same nie możemy lub nie powinniśmy reagować, 
  • dlaczego warto tworzyć w naszych instytucjach i organizacjach zasady obsługi odbiorców i odbiorczyń, 
  • dlaczego warto sprawdzić swoje i swojego miejsca pracy zasoby do budowania asertywności 

Co będziemy ćwiczyć? 

  • rozpoznawanie sytuacji naruszania naszych granic przez osoby uczestniczące w naszych działaniach, 
  • modele asertywnego prowadzenia rozmowy, reagowania, wyrażania próśb, oczekiwań i sprzeciwu, 
  • dopasowania sposobu zachowania do własnych zasobów oraz w zgodzie do własnego modelu pracy w kulturze stałej i wysokiej motywacji do kontaktu z odbiorcami i odbiorczyniami, 
  • myślenie o strategiach i procedurach, jakie byłyby pomocne dla naszych instytucji i organizacji 

Jak się zgłosić? 

  • obowiązują zapisy: LINK (liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń) 

Z kim będziemy pracować? 

Spotkanie poprowadzi Anna Urbańczyk – kulturoznawczyni, trenerka, coacherka (ICF, Action Learning WIAL). Absolwentka trzech dyplomowanych szkół trenerskich. Jej specjalizacją trenerską są warsztaty z asertywności. Na co dzień pracuje jako trenerka i coacherka biznesu w jednej z międzynarodowych korporacji. Realizuje projekty rozwojowo-szkoleniowe dla instytucji kultury oraz trzeciego sektora. Członkini Towarzystwa Edukacji Antydyskryminacyjnej i Stowarzyszenia Trenerów Organizacji Pozarządowych STOP. Przez dziewiętnaście lat związana z gdańską kulturą (Gdański Archipelag Kultury/Międzynarodowy Festiwal Teatrów Plenerowych i Ulicznych „Feta”, Instytut Kultury Miejskiej). 

Do zobaczenia na wspólnym praktykowaniu! 


Praktyki Kultury to cykl wydarzeń kompetencyjnych Wrocławskiego Instytutu Kultury wypełniony spotkaniami warsztatowymi, szkoleniowymi i treningowymi oraz innymi aktywnościami opartymi na samouczeniu się środowiska czy wymianie doświadczeń między osobami z różnorodnym dorobkiem i kompetencjami w polu kultury. Celem całorocznych aktywności jest przede wszystkim spotkanie się we wspólnej przestrzeni – tematów, wyzwań, problemów, interesujących czy zupełnie nowych i nieznanych nam, praktyczkom i praktykom kultury, zagadnień. 

Dołącz do naszego profilu i grupy: 

https://www.facebook.com/PraktykiKultury

https://www.facebook.com/groups/praktykikultury

Powrót do kalendarium
Bądź na bieżąco!

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co się u nas dzieje, zapisz się do newsletera.