Kto tu jest, a kogo jeszcze nie ma? O strategiach włączania w działania scen teatralnych – dyskusja
11 grudnia o godzinie 18:00 spotkamy się w Barbarze z przedstawicielkami i przedstawicielami scen teatralnych z Wałbrzycha, Poznania, Warszawy i Wrocławia, by posłuchać o strategiach uspołeczniania, integrowania i budowania inkluzywności, które stosują w swoich codziennych praktykach.
Do siedziby Wrocławskiego Instytutu Kultury zapraszamy na otwartą, inspiracyjną dyskusję, w trakcie której usłyszymy od osób tworzących społeczne, teatralne instytucje kultury czy organizacje pozarządowe oraz od tych pracujących edukacyjnie, w obrębie pedagogiki teatru, o doświadczeniach z poszerzaniem pola aktywności w teatrach i włączaniem do działań scenicznych osób nieprofesjonalnych. Dowiemy się więcej o partycypacyjnych praktykach pracy z osobami z niepełnosprawnościami czy szczególnymi potrzebami, z doświadczeniem uchodźczym i/lub migranckim, osobami zagrożonymi wykluczeniem. Posłuchamy jak różnorodność wyłączanych do współpracy twórczo czy edukacyjnie osób wpływa na rozwojowe zmiany oraz dlaczego warto przyjrzeć się metodom pedagogicznym, nie tylko przy działaniach scenicznych, lecz także w performatywnych sytuacjach przestrzeni osiedla czy dzielnicy. Porozmawiamy też o barierach i trudnościach oraz o tym, jak nowe strategie połączyć z realiami pracy samorządowej instytucji kultury, a społeczne kierunki rozwoju praktykować w NGO-sie o niestabilnym finansowaniu czy funkcjonującym bez własnej sceny.
Wszystkie pracujące narzędziami teatralnymi osoby zapraszamy na spotkanie 11 grudnia, między 18:00 a 20:00, do Barbary!
O uspołecznianiu, integrowaniu, inkluzywności i różnorodności na polskich scenach teatralnych porozmawiają:
Justyna Lipko-Konieczna z Centrum Sztuki Włączającej/Teatr 21 w Warszawie
Dyrektorka programowa Centrum Sztuki Włączającej / Teatru 21, członkini zespołu programowego w TR Warszawa. Od kilkunastu lat pracuje na styku teatru instytucjonalnego i partycypacyjnego. Łączy różne funkcje, kompetencje i dziedziny wiedzy, by wspierać procesy emancypacyjne i równościowe w teatrze i sztukach performatwynych. Z CSzW/T21 organizacją popularyzującą sztukę artystów_ek z niepełnosprawnościami jako dramaturżka, badaczka i programatorka związana jest od 2012 roku. Od początku łączyła teorię z praktyką, wprowadzając w obszar teorii teatru polskiego perspektywę studiów o niepełnosprawności i wydając liczne publikacje i książki, m.in.: „21 myśli o teatrze”, „Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie”. Jest pomysłodawczynią i redaktorką wraz z Eweliną Godlewską-Byliniak inkluzywnej serii wydawniczej. W latach 2011-2015 dramaturżka Teatru Studio im. St. I. Witkiewicza w Warszawie, w którym w późniejszych latach odpowiadała za rozwijanie działań edukacyjnych i partycypacyjnych. Współpracowała m.in. z Teatrem Dramatycznym, z Nowym Teatrem w Warszawie, z Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, Teatrem Powszechnym w Warszawie, Teatrem Zagłębia w Sosnowcu, Teatrem Polskim w Bydgoszczy. Współtwórczyni programu studiów Pedagogika Teatru (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytut Kultury Polskiej UW), na których do dziś prowadzi zajęcia. Członkini zespołu badawczego w ramach projektu HyPaTia i współtwórczyni książek wydanych w tej serii. Autorka kilkudziesięciu scenariuszy teatralnych.
Ewa Kaczmarek z Republiki Sztuki Tłusta Langusta / Teatr Usta Usta Republika w Poznaniu
Urodzona w Poznaniu aktorka, dramaturżka, reżyserka teatralna, tworząca swoje solowe projekty pod pseudonimem Laura Leish. Laureatka Nagrody Artystycznej Miasta Poznania 2024 (jako twórczyni związana z Teatrem Usta Usta Republika), Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, konkursu na interpretację monologu Szekspirowskiego Modjeska Calling, poznańskiego plebiscytu na Wydarzenie Artystyczne Sezonu, konkursu Szekspir OFF, trzykrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendystka Marszałka Województwa Wielkopolskiego w dziedzinie kultury. Rezydentka Instytutu im. Jerzego Grotowskiego, Centrum Szyfrów Enigma, Centrum Rezydencji Teatralnej Scena Robocza. Od ponad 20 lat współtworzy wraz z Wojciechem Wińskim poznański Teatr Usta Usta Republika. Od 2013 r. realizuje pod pseudonimem Laura Leish autorskie projekty, skupione na kobiecej narracji i teatrze dokumentalnym. Jest kuratorką i koordynatorką programu artystycznego Republiki Sztuki Tłusta Langusta w Poznaniu. Działa społecznie. W latach 2022 i 2023 Przewodnicząca Komisji Dialogu Obywatelskiego przy Wydziale Kultury UMP Poznań. Obecnie jedna z ekspertek do spraw kultury w Radzie Mentorskiej, powołanej przez Prezydenta Miasta Poznania.
Renata Ambrożak z Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu
Absolwentka filologii romańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, tłumaczka, od początku 2023 roku pedagożka Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, prowadzi warsztaty i lekcje teatralne dla młodzieży; koordynatorka zadań WCZUJ SIĘ RAZ JESZCZE i ZABIERZ MNIE DO CENTRUM dofinansowanych ze środków MKiDN w ramach programu NCK Kultura: Interwencje.
Przemysław Furdak z Teatru Układ Formalny we Wrocławiu
Aktor, społecznik, menadżer i animator kultury. O sobie pisze tak: „Od kiedy ukończyłem szkołę teatralną, wiedziałem, że chcę robić coś więcej, niż odgrywać przypisaną mi rolę. Dlatego wspólnie z kompanami założyłem Teatr Układ Formalny – niezależną fundację, która sztuką przeciwdziała wykluczeniom i otwiera na różnorodność. Wierzę, że twórczość potrafi zmieniać i rozwijać w człowieku to, co najpiękniejsze. To przekonanie realizuję między innymi w pracy z tak zwaną „trudną” młodzieżą w ośrodkach wychowawczych. Prowadzę także warsztaty z wykorzystania kreatywności w pracy z zespołem i lokalnymi społecznościami. Dużo w życiu chodzę, zwłaszcza po dolnośląskich ścieżkach, małych i dużych miejscowościach. O swoich przejściach opowiadam w internecie. Tworzę filmy o nieoczywistych atrakcjach turystycznych czy nietuzinkowych muzeach, które odwiedzam. Wymyślam i przygotowuje projekty które łączą lokalne dziedzictwo z potencjałem sztuki i grywalizacji. Prywatnie, z własnej i nieprzymuszonej woli, interesuję się transportem i infrastrukturą publiczną.
Spotkanie poprowadzi Dorota Oczak-Stach
Dziennikarka, rzeczniczka prasowa Festiwalu Góry Literatury organizowanego przez Fundację Olgi Tokarczuk. Absolwentka filologii rosyjskiej oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Drogę zawodową zaczynała w radiu, następnie przez dekadę była związana z „Gazetą Wyborczą”, obecnie pracuje jako wolny strzelec. Na stałe współpracuje z magazynem „Ku kulturze” emitowanym na antenie TVP3 Wrocław. Zajmowała się też PR-em w kulturze, współpracowała m.in. z Wrocławskim Teatrem Pantomimy oraz Domem dla Kultury OP ENHEIM. Prowadziła spotkania autorskie m.in. z Wojciechem Tochmanem, Mikołajem Grynbergiem, Katarzyną Bondą czy Michałem Rusinkiem. Prywatnie mama Franka i Marysi.
Spotkanie jest częścią prowadzone przez Wrocławski Instytut Kultury we współpracy z Fundacją Obserwatorium projektu badawczego o wrocławskich scenach teatralnych „Kto tu jest, a kogo jeszcze nie ma?”. Więcej o badaniu przeczytać można tutaj.
Projekt realizowany jest przez Wrocławski Instytut Kultury dzięki dofinansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy.
Partnerami działania są: Fundacja Obserwatorium oraz Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego, Teatr Muzyczny Capitol, Wrocławski Teatr Lalek, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Teatr Polski w Podziemiu, Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego, Teatr Polski we Wrocławiu, Teatr Układ Formalny, Teatr Ad Spectatores.
Powrót do kalendarium