Praktyki Kultury: Wszelkie dobra chętnie pozyskam. O fundraisingu w kulturze – warsztaty z Marią Ziębą
W marcu w Praktykach Kultury porozmawiamy o pieniądzach. Pod okiem doświadczonej fundraiserki, Marii Zięby, dowiemy się jak mądrze i kreatywnie dywersyfikować pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych na działalność kulturalną i artystyczną, nie opierając się wyłącznie na grantach czy stypendiach.
Z czym kojarzy nam się fundraising? Z a) grantami, b) sponsoringiem, c) stypendiami. I nie ma co się dziwić, że te trzy rodzaje mechanizmów pozyskiwania finansów przychodzą nam zazwyczaj na myśl w pierwszej kolejności – są one najczęściej w sektorze kultury spotykane i powszechnie stosowane. Ale czemu ograniczać się tylko do nich? 25 marca wspólnie z Marią Ziębą, menadżerką i animatorką kultury, edukatorką oraz przede wszystkim – pasjonatką fundraisingu, poznamy o wiele więcej narzędzi, które z powodzeniem mogą być stosowane przez kadry kultury nie tylko do zapewniania środków (finansowych, a także rzeczowych) na naszą działalność, lecz także pracy na rzecz wzmacniania sektora i rozwijania publiczności.
Dowiemy się od czego warto zacząć i jak strategie fundraisingowe łączyć z celami oraz wartościami instytucji czy organizacji aktywnej w polu kultury. Poznamy różnorodne sposoby budowania relacji z darczyńcami i partnerami oraz skuteczne metody komunikacji rzeczniczej. Zdefiniujemy, czym właściwie przekaz rzeczniczy jest. Poćwiczymy tworzenie planów oraz ofert. Będziemy szukać łączących nas i potencjalnych darczyńców czy partnerów obszarów – odnoszących się do wspólnych wartości, ale i konkretnych celów, jakie chcemy osiągnąć.




Na warsztaty zapraszamy praktyków i praktyczki kultury, których aktywność zawodowa odbywa się we Wrocławiu i/lub na Dolnym Śląsku. Spotkanie skierowane jest przede wszystkim do osób twórczych, menedżerskich, producenckich – przedstawicielek i przedstawicieli NGO oraz instytucji kultury, którzy chcą skuteczniej zdobywać fundusze i rozwijać swoje działania.
Czego się dowiemy?
- jak przygotować się do planowania fundraisingu na podstawie oceny sytuacji i wyznaczania celów,
- z jakich narzędzi i metod fundraisingowych możemy korzystać w kulturze,
- na czym polega przekaz rzeczniczy i jak wpływa na wspieranie kultury,
- jak dobrze współpracować z darczyńcami, partnerami biznesowymi,
- jak można prowadzić fundraising online,
- jak fundraising wpływa na rozwój naszej publiczności,
- o jakich prawnych i finansowych aspektach fundraisingu powinny wiedzieć instytucje i organizacje kultury,
- poznamy ciekawe i skuteczne kampanie fundraisingowe dla przedsięwzięć związanych z kulturą i sztuką.
Co będziemy ćwiczyć?
- wyznaczanie celów kampanii fundraisingowych dla działań i projektów w kulturze,
- tworzenie takie kampanie,
- budowanie przekazu kampanii.
Czym nie będziemy się zajmować?
- grantami,
- sponsoringiem,
- działalnością gospodarczą/odpłatną działalnością instytucji oraz organizacji,
- stypendiami.
Jak się zgłosić?
- obowiązują zapisy przez formularz (liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń)
- przed zapisaniem się na warsztaty należy zapoznać się z Regulaminem rekrutacji do wydarzeń realizowanych w ramach cyklu „Praktyki Kultury”, którego organizatorem jest Wrocławski Instytut Kultury
- w przypadku pytań, kontakt pod mailem: anna.bieliz@instytutkultury.pl


Z kim będziemy pracować?
Spotkanie poprowadzi Maria Zięba – menadżerka i animatorka kultury, edukatorka, pasjonatka fundraisingu. Prezeska Fundacji Ładne Historie. Absolwentka Szkoły Fundraisingu FAOO. Autorka cyklu publikacji „Sztuka Fundraisingu”. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinach animacji kultury i zarządzania kulturą. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi, instytucjami kultury, grupami nieformalnymi i osobami twórczymi, pomagając im zdobywać fundusze, badać potrzeby odbiorców, ewaluować projekty i budować partnerstwa.
Do zobaczenia na wspólnym praktykowaniu!
Praktyki Kultury to cykl wydarzeń kompetencyjnych Wrocławskiego Instytutu Kultury wypełniony spotkaniami warsztatowymi, szkoleniowymi i treningowymi oraz innymi aktywnościami opartymi na samouczeniu się środowiska czy wymianie doświadczeń między osobami z różnorodnym dorobkiem i kompetencjami w polu kultury. Celem całorocznych aktywności jest przede wszystkim spotkanie się we wspólnej przestrzeni – tematów, wyzwań, problemów, interesujących czy zupełnie nowych i nieznanych nam, praktyczkom i praktykom kultury, zagadnień.
Dołącz do naszego profilu i grupy:
https://www.facebook.com/PraktykiKultury
https://www.facebook.com/groups/praktykikultury
Powrót do kalendarium