Menu

„Praktyki Twórcze” – cykl szkoleń i konsultacji wraz z mentoringiem dla artystów i artystek sztuk wizualnych z Wrocławia i Dolnego Śląska 

„Praktyki Twórcze” – cykl szkoleń i konsultacji wraz z mentoringiem dla artystów i artystek sztuk wizualnych z Wrocławia i Dolnego Śląska 

Z końcem października rozpoczynamy kilkutygodniowy cykl edukacyjnych spotkań online, dzięki którym osoby aktywne w polu sztuk wizualnych dowiedzą się więcej o świadomym kierowaniu swoją marką, karierą, inicjowanymi współpracami, realizowanymi aktywnościami oraz podejmowanymi zobowiązaniami. Start zapisów na cały cykl lub poszczególne spotkania już 21 października!

W „Praktykach Twórczych” skupimy się na wymianie wiedzy i doświadczeń, którymi podzieli się dziesięcioro osób od lat aktywnych w lokalnym (ale nie tylko) środowisku sztuk wizualnych! Cały cykl obejmuje sześć tematycznych webinarów, zaplanowanych między 30 października a 19 listopada. Równolegle, zaproszony specjalista i specjalistki, przeprowadzą 10 dyżurów mentoringowych, na które będą mogły zapisać się osoby biorące udział w webinarach. Będzie to świetna okazja, by w eksperckim gronie omówić swoje pomysły, dylematy lub skonsultować strategię rozwoju kariery. W grudniu natomiast zaprosimy osoby twórcze z Wrocławia i Dolnego Śląska do Barbary – siedziby Wrocławskiego Instytutu Kultury – w której przez dwa dni bedą mogły skonsultować swoje portfolio (nowe media, malarstwo, fotografia, grafika, wzornictwo), a także porozmawiać o równie ważnych, decydujących dla kształtowania swojej ścieżki twórczej kwestiach, takich jak nawiązywanie partnerstw, wizerunek i marka, finanse czy produkcja.

Celem cyklu spotkań jest profesjonalizacja osób twórczych i zwiększanie ich kompetencji pozwalających na sprawne poruszanie się w środowisku kultury – zarówno wśród podmiotów publicznych, organizacji sektora kreatywnego, jak i jednostek prywatnych i tych działających na rynku sztuki.

Dla kogo są Praktyki Twórcze?

Do udziału zapraszamy wszystkie osoby twórcze aktywne w obszarze sztuk wizualnych – malarstwa, rzeźby, szkła i ceramiki, nowych mediów, działań przestrzennych, fotografii, wideo, performansu, grafiki czy wzornictwa. Jeżeli dopiero startujecie ze swoją twórczością, chcecie zmodyfikować swoją ścieżkę rozwoju czy zmienić medium – ten cykl spotkań jest dla Was! Zależy nam na edukacji, inspirującej wymianie doświadczeń i czerpaniu z różnorodnych praktyk w oparciu o narzędzia do skutecznego działania w interesującym Was obszarze sztuki.

Projekt zaczynamy od webinarów. Jakie tematy na nich poruszymy?

30.10, 17:00-20:00 / Gdzie, z kim i po co chcę tworzyć – wstęp do świadomego budowania artystycznej ścieżki zawodowej / prowadząca: Kama Wróbel (eerie lab.)

Podczas spotkania otwierającego cykl, jego współtwórczyni, Kama Wróbel, opowie o kompetencjach, które warto zdobywać i ćwiczyć, by sprofesjonalizować swoją twórczą aktywność. Posłuchamy o doświadczeniach z wieloletniej pracy edukacyjnej nad rozwojem twórczości artystów i artystek oraz o możliwych modelach kształtowania swojej kariery. I w końcu, poznamy różne strategie na rozwój w polu niezależnym, aukcyjnym, wystawienniczym czy edukacyjnym oraz dowiemy się, jak podmioty publiczne wpływają na rynek prywatny i na odwrót – co podmioty prywatne mogą wnosić do instytucji publicznych. Dzięki webinarowi zrozumiemy, jak cel, świadomość sektora artystycznego, organizacja pracy własnej i podejmowane aktywności pozaartystyczne mogą przyczynić się do bycia świadomym artystą i artystką.

5.11, 17:00-20:00 / Tak mnie widzą, jak się pokażę – marka osoby twórczej / prowadzący: Dawid Lewandowski (@artystanasocialu)

Webinar pomocny dla osób, które chcą, by ich twórczość była widoczna i docierała do odpowiednich, wybranych przez nich podmiotów i odbiorców oraz odbiorczyń. Marka osobista to coś więcej niż konto na Instagramie – to też sposób, w jaki budowana jest opowieść o twórczości danego artysty czy artystki. Porozmawiamy o tym, jak budować autentyczną i silną markę, która wyróżnia, ale jest zgodna z naszymi przekonaniami i wartościami. Przejdziemy przez kluczowe etapy: od odkrycia, swojej artystycznej tożsamości, przez stworzenie na tej bazie spójnego wizerunku, przyciągającego do współpracy właściwych odbiorców i odbiorczynie, po wybranie odpowiednich kanałów komunikacji (uwaga, nie trzeba być „wszędzie”). Poza tym omówimy, jak tworzyć treści, które angażują i budują relacje z osobami śledzącymi sztukę, oraz porozmawiamy o roli portfolio, współpracach, networkingach i o tym, jak zaistnieć w świecie sztuki na własnych zasadach.

6.11, 17:00-20:00 / Na czym to powieszę, kto mi to zbuduje – produkcja i scenografia wydarzeń wystawienniczych / prowadzące: Agata Połeć (BWA Wrocław. Galerie Sztuki Współczesnej) i Paulina Tyro-Niezgoda (Matosek/Niezgoda) / 6.11, 17:00-20:00

Podczas spotkania poznamy dwie, wzbogacone o wieloletnie doświadczenia perspektywy – osoby, która koordynuje proces powstawania wystawy w instytucji publicznej oraz osoby, która otrzymuje zlecenie na stworzenie scenografii adekwatnej do tematu i formy prezentowanych dzieł oraz możliwości zleceniodawcy. Zaczniemy od zrozumienia jakim medium jest „wystawa” – dlaczego ważne jest traktowanie jej jako równie ważnego, co każdy prezentowany na niej obiekt, dzieła. Omówimy strategie współprac nad wystawami, pochylając się nad dobrymi praktykami tworzenia scenariuszy oraz instrukcji „obsługi”: dzieł, ludzi instytucji i organizacji. Oczywiście spróbujemy również uchwycić różnice między pracą nad wystawą stałą a czasową, indywidualną i zbiorową, a także współpracą z podmiotem publicznym i prywatnym. Dzięki osadzonym na realnych doświadczeniach opowieściach zrozumiemy, dlaczego warto osobę odpowiedzialną za scenografię dobrze zbriefować i włączyć w proces myślenia o wystawie oraz postrzegać producentkę czy producenta jak osobę życzliwą i pełną wiedzy, a nie „czepiacza” czy „czepiaczke”.

12.11, 17:00-20:00 / Z kim ja się zadaję – publiczne i prywatne podmioty w polu sztuk wizualnych / Justyna Teodorczyk (Galeria Sztuki w Legnicy) i Agata Rodriguez-Jędrusiak (Fundacja Rodriguez Gallery) / 12.11, 17:00-20:00

Duet dwóch specjalistek, kierujących dwoma rządzącymi się swoimi prawami podmiotami, wprowadzi nas w specyfikę galerii publicznej i galerii prywatnej. Jakie możliwości, procedury, narzędzia, zobowiązania i pola do współpracy ma jedna, a jakie druga? Co zaoferować może osobie twórczej samorządowa instytucja, a co prywatny biznes? Warto znać różnice w praktykach i standardach, by nie narazić się na nieporozumienia i frustracje. Warto też poddać refleksji swój sposób działania i odpowiedzieć sobie na pytanie, na jaki podmiot chcemy kierować swoją twórczość. Podczas webinaru cenny dwugłos kobiet uświadomi, czym dana galeria jest i może być, a czym nie jest i nie będzie.   

13.11, 17:00-20:00 / Niech ktoś to ode mnie zabierze – prawo i administracja w aktywnościach osoby twórczej / prowadzenie: Anna Baca (Gunia Nowik Gallery) i Barbara Celejowska / 13.11, 17:00-20:00

Licencje, prawa autorskie, komisy, kontrakty, ubezpieczenia i inne zazwyczaj nielubiane przez osoby twórcze kwestie związane z zabezpieczeniem swojej aktywności, stanowią największe pole do możliwych nadużyć i strat. Podczas spotkania z prawniczką doświadczoną w pracy z artystami i artystkami, poznamy podstawy, o które warto wzbogacić swoją wiedzę, by zadbać o swoje prawa i nie narazić się na nieumyślne kłopoty. Na serio porozmawiamy o brutto i netto oraz zarabianiu na udzielaniu licencji czy oddawaniu swoich prac w komis. Poznamy też perspektywę opiekunki praw z ramienia galerii, która dyktuje najlepsze w kraju standardy współpracy z artystkami i artystami. Co gwarantuje taka opieka? Do czego ma prawo osoba twórcza? Dlaczego ubezpieczenia są ważne i nie warto na nich oszczędzać ani ich ignorować? Będzie też trochę o prawie autorskim w kontekście AI, bo kto nad tym teraz się nie zastanawia – powinien zacząć!

19.11, 17:00-20:00 / Pojeździć, pobadać, powystawiać, pokonkurować: co ja jeszcze mogę zrobić – indywidualne i kolektywne aktywności osób twórczych / prowadzące: Magdalena Kreis (NOWY ZŁOTY, Wrocław Off Gallery Weekend ) i Katarzyna Sobczak (Goyki 3 Art Inkubator)

Na koniec cyklu, dorzucamy niezbędną do rozwoju paczkę – wachlarz aktywności nie tylko indywidualnych, ale i kolektywnych, które pozwalają na zdobywanie kolejnych kompetencji czy inspiracji. Targi i konkursy, których mamy obecnie wiele zarówno w Polsce, jak i za granicą, też wymagają dobrego orientowania się w ich specyfice – dla kogo one są i jaki realny uzysk dają? A może warto pójść w stronę „niezalu” i praktyk oddolnych – dlaczego nie jest to kierunek tylko dla „początkujących”? Inną opcją może być też droga edukacji czy sztuki uspołecznionej. To także coś, co pomaga urealnić swoje działania i osadzić je w szerszym kontekście, poczuć sprawczość. A może tak rzucić wszystko i wyjechać na rezydencję albo przynajmniej na małą wizytę studyjną? Po co się ograniczać? Nasze praktyczki indywidualnych i kolektywnych aktywności pozawystawienniczych znajdą dla każdej i każdego coś odpowiedniego, co pozwoli czerpać satysfakcję i energię z twórczego działania.

Można zapisać się na cały cykl lub pojedyncze spotkanie. Osoby zapisane otrzymają link z dostępem do webinaru najpóźniej dzień przed terminem spotkania.

Na koniec każdego z webinarów udostępnimy linki do zapisów na spotkania mentoringowe z ekspertkami i ekspertem – obowiązywać będzie kolejność zgłoszeń. W trakcie spotkań 1:1 każda z osób będzie mogła skonsultować swój przypadek w czasie 30-minutowej rozmowy.

Kto poprowadzi webinary i mentoringi?

Kama Wróbel

kuratorka, krytyczka i autorka tekstów z obszaru sztuki. Absolwentka Instytutu Historii Sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim. Specjalizuje się w analizie rynku sztuki i wystawiennictwie. Zorganizowała liczne wystawy, m.in. Mirosława Bałki, Christiana Boltanskiego, Davida Hockneya, Slavs and Tatars, a także ekspozycje z udziałem prac z kolekcji Eriki Hoffmann-Koenige, Volkera Diehla, Galerii Studio czy Marx/Abis. Pomysłodawczyni projektu mentoringowego dla młodych artystów_ek OP_YOUNG. Współpracowała z wieloma instytucjami kulturalnymi. Jest także edukatorką – prowadzi kursy szkoleniowe dla artystów_ek, wykłady na uczelniach artystycznych oraz indywidualny artist management i studio management. Autorka artystycznego newslettera ArtMorning. Aktywnie angażuje się w różnorodne projekty kulturalne i wydawnicze. Członkini DTZSP. W latach 2018–2024 roku dyrektorka OP ENHEIM i prezeska fundacji. 

Dawid Lewandowski

ekspert ds. social media i marketingu kultury, z pasją do budowania autentycznych marek osobistych. Absolwent Wydziału Sztuk Pięknych UMK, poszerzył swoje wykształcenie o psychologię reklamy i komunikacji. Doświadczenie zdobywał m.in. w dziale PR jednej z największych instytucji kultury w Polsce. Wiceprezes Fundacji ZW działającej na polu edukacji kulturalnej, opiekującej się m.in. Archiwum Natalii LL. Od 2021 roku prowadzi własne studio kreatywne, wspierając artystów i marki osobiste w budowaniu obecności online, która przyciąga, angażuje i autentycznie oddaje ich wartości oraz pasje. 

Agata Połeć

koordynatorka i producentka wystaw, animatorka kultury, z wykształcenia fotografka. Przez wiele lat członkini zespołu Łódź Design Festival. W latach 2019 / 2020 uczestniczka Projektu „Szkoła Patrzenia” organizowanego przez Instytut Fotografii Fort w Warszawie. Autorka projektu „Wszyscy Jesteśmy Robotnikami” prezentowanego jako część międzynarodowej akcji Inside Out w Łodzi w 2016 roku. Zajmuje się organizacją i kreacją wydarzeń związanych z kulturą, sztuką i projektowaniem. Aktualnie związana z BWA Galerie Sztuki Współczesnej we Wrocławiu.

Paulina Tyro-Niezgoda

projektantka ekspozycji muzealnych z 15-letnim doświadczeniem. Traktuje wystawę nie tylko jako sposób aranżacji przestrzeni, ale również jako pełnoprawne medium artystyczne. Od 2014 roku współtworzy duet Matosek/Niezgoda, pracując z czołowymi instytucjami kultury w Polsce, takimi jak Zachęta, MSN, Muzea Narodowe w Warszawie i Poznaniu oraz z partnerami zagranicznymi (Antwerpia, Drezno). We Wrocławiu pracowała przy wystawach powstających w Muzeum Współczesnym, a w ramach projektu Wrocław – Europejska Stolica Kultury zaprojektowała wystawę „Dispossession” prezentowaną podczas 56. Biennale w Wenecji (2015) oraz ekspozycję rzeźb Eduardo Chillidy w BWA Awangarda (2016).   

Justyna Teodorczyk

doktora, menedżerka, praktyczka i teoretyczka kultury. Absolwentka studiów kulturoznawczych na Uniwersytecie Wrocławskim z tytułem najlepszej absolwentki w roku akad. 2002/03. Jej doktorat dotyczył nauk humanistycznych w zakresie kulturoznawstwa w Zakładzie Problemów Kultury Artystycznej (2012). Od 2019 r. dyrektorka Galerii Sztuki w Legnicy, wcześniej jej kuratorka, edukatorka, instruktorka i rzeczniczka prasowa, a także zastępczyni dyrektora w Legnickim Centrum Kultury i kierowniczka Spółdzielczego Domu Kultury KOPERNIK w Legnicy.  Od 2006 r. kuratorka licznych wystaw złotniczych ramach międzynarodowego Legnickiego Festiwalu SREBRO. Międzynarodowa ekspertka w tej dziedzinie (jurorka Romanian Jewelry Week, Milano Jewelry Week, Israel Biennale Contemporary Jewelry, Cluster Jewellery London i Global Creative Graduate Showcase). Jurorka akademickich konkursów w kraju (Łódź, Wrocław). Niezależna kuratorka, autorka tekstów o sztuce w mediach branżowych i katalogach wystaw.Od 2014 r. związana z ogólnopolskim magazynem o sztuce Format. Mentorka rozwojowego Programu Mentoringowego Związku Pracodawców Polska Miedź, działającego przy KGHM S.A. Pasjonatka i badaczka muzyki i kultury rockowej.

Agata Rodríguez-Jędrusiak

historyczka sztuki, edukatorka, kuratorka. Od 2015 roku prowadzi Fundację Rodriguez Gallery, która promuje sztukę współczesną w Polsce i za granicą. W ramach działalności Fundacji rozwija także autorski program edukacyjny skierowany zarówno do osób twórczych jak i do szerszej publiczności. Od 2023 prowadzi zajęcia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu na Wydziale Fotografii oraz Wydziale Edukacji i Kuratorstwa. 

Anna Baca

koordynatorka projektów i konsultantka w obszarze zarządzania instytucjami kultury. Specjalistka ds. finansów i rachunkowości w sektorze kreatywnym, ze szczególnym uwzględnieniem sztuk wizualnych. Do tej pory związana między innymi z Wydawnictwem Ezopi i galerią Raster, aktualnie pracuje w Gunia Nowik Gallery. Ma wieloletnie doświadczenie na rynku sztuki poparte wiedzą z zakresu księgowości. 

Barbara Celejowska

adwokatka od przeszło 14 lat, która specjalizuje się w obsłudze klientów z branży kreatywnej, reklamowej, e-commerce i IT. Podczas tego czasu była świadkinią i uczestniczką wielu przygód, podczas których zdobywała doświadczenie w zakresie praktycznych aspektów prawa (w szczególności prawa autorskiego i prawa nowych technologii). W swojej działalności zawodowej pomaga klientom pracować i tworzyć bezpiecznie. Kiedy tylko nadarzy się okazja, opowiada nienudne historie, podczas których słuchacze i słuchaczki mogą bezboleśnie przyswoić informacje o prawie, które bezpośrednio ich dotyczą. Prowadzi szkolenia i wykłady. Przez ostatnie 3 lata wykładała Prawo reklamy i ochrony konkurencji  na Wydziale Organizacji Sztuki Filmowej w Łodzi.

Magdalena Kreis

kuratorka, edukatorka, animatorka. Od ponad 14 lat tworzy autorskie działania w obszarze sztuki współczesnej – wystawy, warsztaty, programy i publikacje edukacyjne, których celem jest angażowanie publiczności w różnym wieku. Współpracuje z instytucjami kultury i organizacjami pozarządowymi w Polsce i za granicą. Współtworzy niezależną galerię sztuki NOWY ZŁOTY, a także wydarzenie Wrocław Off Gallery Weekend. Jest inicjatorką osiedlowego magazynu artystycznego ZIN OŁBIN, a aktualnie pracuje też nad wydawnictwem ZIN REGION. W ostatnim czasie pracowała m.in. nad rozwiązaniami edukacyjnymi do wystawy „Pałac pełen bajek” (Muzeum Kinematografii w Łodzi), przestrzenią rodzinną „Primo!” (Krupa Art Foundation) czy publikacją „Leksykon niezależnych inicjatyw wystawienniczych” (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i NOWY ZŁOTY).  

Katarzyna Sobczak

pracuje między Sopotem a Lizboną. Posiada tytuł magistra filozofii i magistra krytyki artystycznej. W 2019 roku ukończyła CuratorLab na Uniwersytecie Konstfack w Sztokholmie. Od 2021 roku jest główną kuratorką sztuk wizualnych i programów rezydencyjnych w Goyki 3 Art Inkubatorze w Sopocie. Współpracowała z różnymi galeriami i organizacjami artystycznymi w tym między innymi z Galerią Foco (Lizbona), PADA Studios (Barreiro), Galeria 3+1 Art Contemporânea (Lizbona), Malmö Konstmuseum (Malmö), Stroboskop Art Space (Warszawa), TRAFO Trafostacja Sztuki (Szczecin), Babel visningsrom for kunst (Trondheim), MeetFactory (Praga), SAVVY Contemporary (Berlin), Collega (Kopenhaga). W swojej praktyce kuratorskiej interesuje się bliską relacją artystów z miejscem realizacji projektów. Wiele z jej wystaw i projektów wynika z fascynacji historią i kontekstami konkretnych miejsc oraz osobistymi historiami ludzi. Ostatnio interesuje się koncepcjami pracy i czasu wolnego, polityk troski i pojęciem gościnności.   

Co nas jeszcze czeka?

W drugiej połowie listopada ogłosimy termin oraz dokładny rozkład dwóch dni spotkań na żywo w Barbarze – siedzibie Wrocławskiego Instytutu Kultury, w trakcie których będzie można skonsultować się ze specjalistami i specjalistkami w obszarze sztuk wizualnych z Wrocławia i Dolnego Śląska. Pierwszego dnia odbędą się konsultacje portfolio z dziedzin takich jak malarstwo, nowe media, fotografia, grafika czy wzornictwo. Drugiego dnia będzie okazja do spotkania się z ekspertami i ekspertkami współprac z podmiotami publicznymi i prywatnymi, promocji i marki osobistej, finansów i zdobywania funduszy czy produkcji wydarzeń.

Praktyczną pamiątką na podsumowanie projektu będzie elektroniczny narzędziownik osoby twórczej, w którym znajdą się najważniejsze wskazówki oparte na wiedzy przekazywanej podczas webinarów i mentoringów.

Do zobaczenia na twórczym praktykowaniu!

Powrót do kalendarium
Bądź na bieżąco!

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co się u nas dzieje, zapisz się do newsletera.