Jednym z naszych zadań jest pobudzanie rozwoju pola kultury. Naszymi propozycjami spotkań ze specjalistkami i specjalistami z całego kraju, chcemy umożliwić kadrom kultury podnoszenie kompetencji oraz wspólnie badać istotne zjawiska, a także obecne i nadchodzące trendy.
W Instytucie prowadzimy i współprowadzimy kilka projektów skierowanych do zarówno wieloletnich, jak i dopiero zaczynających swoją przygodę z kulturą, pracowników i pracowniczek sektora – zarówno tych związanych z konkretnymi instytucjami czy organizacjami, jak i działających niezależnie. Przyświeca nam idea interdyscyplinarności, dlatego z kulturalnej perspektywy spoglądamy na działania społeczne i aktywności sektora prywatnego. Organizujemy skierowane do pracowników i pracowniczek kultury konferencje, warsztaty i inne spotkania, mające na celu wzmocnienie ich umiejętności i poszerzenie ich zawodowych horyzontów. Razem z Wami chcemy zdobywać nowe informacje, nabywać przydatne w pracy umiejętności, identyfikować kulturalne trendy. Może się to odbywać podczas krótkich, zgłębiających konkretne zagadnienia sesji szkoleniowych; może też zostać zaprogramowane jako szeroko zakrojony kurs.
Przykładem tego drugiego jest Dwulatka. Szkoła Praktyk Animacyjnych – rozpisany na dwa lata (2023-24) projekt edukacyjny realizowany we współpracy z Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, skierowany do osób, które chcą zdobywać doświadczenie w animacji kulturalnej społeczności lokalnych.
Poza organizacją wykładów, seminariów czy konwersatoriów zlecamy też przeróżne badania pola kultury – ostatnim z nich była przeprowadzona w 2022 roku wieloaspektowa Diagnoza Wrocławskiej Kultury. Na proces ten złożyło się kilka elementów – narzędzi pozwalających określić sytuację lokalnego pola kultury. Do przeprowadzenia badania zaproszono 20 ekspertów i ekspertek o różnych specjalizacjach, ponad 120 kreatorów i kreatorek życia kulturalnego wzięło udział w tematycznych warsztatach wydobywczych i rozmowach fokusowych, a niemal 300 osób dołączyło do pierwszego „samospisu” lokalnego pola kultury.
W 2024 roku odświeżyliśmy formułę projektu Praktyki Kultury (wcześniej znanego jako „Praktycy Kultury”), na który składają się aktywności edukacyjne dla lokalnego pola kultury – spotkania warsztatowe, szkoleniowe, treningowe czy aktywności oparte na samouczeniu się środowiska. Do wspólnego działania zapraszamy pracowników i pracownice instytucji i organizacji, osoby działające w obszarze animacji i edukacji oraz aktywizacji społecznej, badań i mapowania sektora, przedstawicielki i przedstawicieli samorządów czy trzeciego sektora oraz niezależne osoby twórcze, aktywne samodzielnie lub w formatach: kolektywów, grup nieformalnych, grup samoorganizujących się. Na przestrzeni lat realizowane w ramach tego projektu aktywności doprowadziły do powstania licznych publikacji: raportów, przewodników, zestawień, podcastów.
Obszar ten czerpie z doświadczeń sieciowania – uczestnicząc w sieciach współpracy, szukamy ważnych dla nas, czyli kadr kultury, tematów. Spotkania kompetencyjne są w związku z tym integralną częścią wielu prowadzonych przez nas działań sieciujących – choćby forum artystycznych działań lokalnych Sztuka sąsiedztwa. Pomagamy zdobywać nowe umiejętności również osobom stawiającym pierwsze kroki w realizacji wydarzeń kulturalnych, np. poprzez dzielenie się wiedzą z organizatorami i organizatorkami projektów Mikrograntów.