Ruszamy z zapisami do nowego cyklu realizowanego w czerwcu i lipcu w ramach Praktyk Kultury! Kurs liderski łączy praktykę zarządzania z głębokim zrozumieniem tego, czym może być rola lidera w kulturze. Zapraszamy na 5 intensywnych, warsztatowych spotkań dla osób, które zarządzają zespołami, projektami i procesami – w instytucjach kultury, organizacjach, grupach nieformalnych, samorządzie czy trzecim sektorze.
Letni cykl dla osób zajmujących stanowiska liderskie w organizacjach i instytucjach zaprogramowaliśmy tak, by wzmocnić ich kompetencje w zarządzaniu zespołami, projektami i procesami. Chcemy także stworzyć przestrzeń do poznania się, wzajemnej współpracy i dzielenia wyzwaniami, na które możemy natrafić pracując na stanowiskach zarządczych w kulturze.
Będziemy pracować w kameralnej atmosferze ze specjalistami i specjalistkami doświadczonymi w pracy w instytucjach i organizacjach kultury (ale nie tylko!). Porozmawiamy o tym, jak budować wizję i misję instytucji czy organizacji tak, by nie były tylko hasłami, lecz realnym drogowskazem w codziennej pracy. Sprawdzimy, co to znaczy dobrze planować, uwzględniając przy tym role, potencjał i odpowiedzialności poszczególnych osób w zespole. Zastanowimy się, jak mówić, żeby być słyszanym i jak słuchać, by rozumieć – czyli skupimy się na komunikacji w zespole, konstruktywnym feedbacku, rozmowach trudnych i tych rozwojowych. Poznamy lepiej zagadnienie kultury organizacyjnej i stylów zarządzania w odniesieniu do specyfiki pola kultury. Wykorzystamy konkretne metody i narzędzia, które będziemy ćwiczyć i testować.
Bardzo liczymy na wspólną pracę i wymianę doświadczeń także po zakończeniu kursu – chcemy umożliwić spotykanie się uczestników i uczestniczek w siedzibach Wrocławskiego Instytutu Kultury, by w formule tzw. mastermindów pracować nad wybranymi tematami poprzez dzielenie się wiedzą, własnymi przypadkami i sprawdzonymi rozwiązaniami. Tematy spotkań inspirowane są funkcjami zarządzania, a pojawiające się w nich wątki wynikają z przeprowadzanych w 2024 roku ankiet wśród uczestniczek i uczestników warsztatów i szkoleń realizowanych w ramach Praktyk Kultury.

Program kursu liderskiego:
kliknij, aby rozwinąć
14.06 | 10:00-17:00
Wizja, misja, strategia, cele – po co i jak z nimi pracować w polu kultury
prowadzący: Jarosław Klaś
Spotkanie będzie poświęcone planowaniu strategicznemu i operacyjnemu w organizacjach działających w polu kultury, ze szczególnym uwzględnieniem pracy z wizją, misją i celami. Poznamy podstawy analizy strategicznej oraz różnice między wizją a misją. Zrozumiemy ich rolę w budowaniu spójności działań organizacyjnych oraz nauczymy się formułować i przekładać cele strategiczne na cele operacyjne i zadania z wykorzystaniem wybranych narzędzi planowania. Zastanowimy się czy każda organizacja musi mieć formalny plan i czy warto go spisywać, a także porozmawiamy o tym jak skutecznie wdrażać plany, angażując w to zespół. Będziemy ćwiczyć formułowanie celów (strategicznych, operacyjnych) oraz uczyć się, jak je kaskadować i przekładać na zadania. Przejrzymy narzędzia do pracy z misją i celami: SMART-ER, OKR, Zrównoważoną Karta Wyników, przykłady matryc/canvasów. Wszystko to w kontekście zarządzania zespołami i projektami w instytucjach kultury, organizacjach pozarządowych i grupach nieformalnych.
Jarosław Klaś – kulturoznawca, badacz, animator i menadżer kultury. Doktor nauk o zarządzaniu i jakości (Uniwersytet Jagielloński). Dyrektor Ośrodka Kultury Norwida w Krakowie. Członek m.in. Instytutu Badań Organizacji Kultury (IBOK), Forum Kraków oraz Komisji Zarządzania Kulturą i Mediami Polskiej Akademii Umiejętności. Prowadzi zajęcia z zarządzania kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim i Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Lider zmiany w organizacjach sektora kultury, współpracujący z instytucjami kultury i organizacjami pozarządowymi. Jego zainteresowania badawcze obejmują animację kultury, zarządzanie instytucjami kultury oraz dziedzictwem kulturowym – zwłaszcza w kontekście Nowej Huty.
28.06 | 10:00-17:00
Planowanie i organizacja pracy – działów, zespołów, grup
prowadząca: Agnieszka Szymerowska
Na drugim spotkaniu skupimy się na planowaniu i organizacji pracy – czy to całych działów, zespołów powoływanych do projektów, czy też grup roboczych. Dowiemy się jak w praktyczny sposób planować pracę zespołu, jak wyznaczać odpowiedzialność i z jakich narzędzi korzystać, aby była ona ustrukturyzowana. Przyjrzymy się także procesom teambuildingowym, które pozwalają na późniejszą lepszą pracę osób oraz poznamy metody wyznaczania ról i odpowiedzialności (m. in. poprzez macierz RACI) czy procesy delegowania, które umożliwiają komfortową realizację poszczególnych działań przez członkinie i członków zespołów. Nie pominiemy też ważnego etapu ewaluacji – zarówno całego zadania, jak i pracy zespołu, który je realizował. Przyjrzymy narzędzia adekwatne do różnego stopnia złożoności zadań czy projektów, rekomendując te najprostsze i najbardziej skuteczne.
Agnieszka Szymerowska – absolwentka zarządzania na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Prezeska zarządu i dyrektorka zarządzająca Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce (SKKP). W latach 2010–2023 związana z Fundacją Convention Bureau – Wrocław, w tym jako prezeska (2019–2023). Współorganizowała m.in. Wrocław Global Forum, The World Games 2017, ECPR 2019, ECC 2021, ESK 2016. Członkini i Sekretarz Kapituły Programu Ambasadorów Kongresów Polskich. Była Ambasadorką Roku Kobiet w Turystyce. Sędzina wioślarstwa.
12.07 | 10:00-17:00
Komunikacja – informacja zwrotna i rozmowy kierownicze
prowadząca: Magdalena Ślazyk-Sobol
Zadania zadaniami, ale nie będą one satysfakcjonujące, jeśli komunikacja między poszczególnymi członkiniami i członkami zespołu nie będzie dobrze działała. Zadbanie o nią to często również rola zarządcza, dlatego trzecie warsztaty poświęcimy trenowaniu umiejętności skutecznej komunikacji z innymi podczas pełnienia funkcji liderskiej.
Poznamy i będziemy ćwiczyć stosowanie technik konstruktywnego udzielania informacji zwrotnych – model pełnej ekspresji czy FUKO, stopniowanie reakcji Pameli Butler oraz używanie komunikatów typu „ty” oraz typu „ja”. Pochylimy się nad rozwijaniem umiejętności prowadzenia różnorodnych typów rozmów kierowniczych – rozwojowych, motywujących, delegujących czy korygujących. A na zakończenie, i jako wstęp do kolejnego spotkania, poznamy kwestionariusz stylów przywództwa Paula Herseya i Kennetha Blancharda – Model Sytuacyjny (Situational Leadership II).
Magdalena Ślazyk-Sobol – psycholożka, konsultantka HR, trenerka kompetencji miękkich, badaczka i naukowczyni w obszarze psychologii pracy i organizacji. Adiunktka w Zakładzie Psychologii Zarządzania Instytutu Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Członkini Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Organizacji (PSPO) oraz European Academy of Occupational Health Psychology. Właścicielka firmy doradczo-szkoleniowej HR-PsychoLab. Od lat prowadzi konsultacje psychologiczne, coachingi menedżerskie oraz spotkania terapeutyczne dla klientów biznesowych i indywidualnych. Promotorka aktywności zawodowej kobiet i wpierania ich w rozwoju, szczególnie w karierze menedżerskiej.
19.07 | 10:00-17:00
Kultura organizacyjna i style przywództwa
prowadząca: Carolina Pietyra
W trakcie ostatniego spotkania przyjrzymy się jak widzimy kulturę organizacyjną miejsc, w których pracujemy. Dowiemy się jak zbiór norm, wartości i wzorców zachowań przenika się i współgra ze strategią, celami i misją oraz naszą wizją i praktyką bycia liderka czy liderem. Zrozumiemy jak dobrze komunikowana i elastyczna kultura organizacyjna może pracować na korzyść nas jako osób zarządzających oraz pomagać budować zgrane zespoły działające w komforcie, bez względu na skalę instytucji. Przyjrzymy się też temu, jak możemy dowiadywać się więcej o sobie jako osobach liderskich – które style przywództwa są nam najbliższe i co z nich wynika, a także jak pracować nad ich spójnością w kontekście całej kultury organizacyjnej i praktykowanych w pracy z zespołami wartościami. Przyjrzymy się tradycyjnym i nowym stylom zarządzania, refleksyjnie podchodząc do używanego do ich opisu języka oraz starając się przełożyć teorię na praktykę pracy w polu kultury. Znajdziemy przestrzeń na rozmowy o trudach liderstwa oraz zachętach do dzielenia się przywództwem w instytucjach i organizacjach uczących się.
Carolina Pietyra – strateżka i projektantka usług. Specjalizuje się w zarządzaniu zmianą, projektowaniu innowacji, budowaniu kultury organizacyjnej, projektowaniu doświadczeń użytkownika (UX) oraz narzędziach marketingu cyfrowego. Współpracowała i wspierała rozwój wielu instytucji i firm, np.: Credit Agricole, Danone, Michelin, Capgemini, Tatrzańskiego Parku Narodowego, Narodowego, Miasta Krakowa i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Dyrektorka Krakowskiego Biura Festiwalowego. Jest członkinią Rady Programowej Festiwalu Sztuki Open Eyes oraz Rady Krakowskiej Izby Turystyki. Wykłada również na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie i prowadzi podcast KBF Bliżej, oferując kulturalną perspektywę z Krakowa. Szczególnie bliskie są jej metody projektowania zorientowanego na człowieka, zwłaszcza w obszarach badań etnograficznych, współtworzenia i placemakingu.
Sierpień – termin i godziny wybrane wspólnie przez grupę
Spotkanie mastermind
moderatorki: Anna Bieliz i Romana Pomianowska
W drugiej połowie sierpnia, w wybranym przez nas wspólnie terminie, spotkamy się, by wspólnie przetestować formułę tzw. mastermindów, biorąc na tapet wybrany, najważniejszy dla uczestników i uczestniczek kursu temat. Chcemy, by efektem kursu liderskiego były regularne spotkania, na których będziemy dzielić się wiedzą, doświadczeniem, wspólnie dyskutować nad rozwiązywaniem problemów, udzielać wsparcia innym i osiągać cele. Spotkania mogą być okazją do uzyskania wzajemnego wsparcia i przyczyniać się do poprawy dobrostanu wrocławskich i dolnośląskich liderów i liderek. Jako Wrocławski Instytut Kultury będziemy koordynować logistykę spotkań i udostępniać miejsce do ich przeprowadzenia.
Poznaj prowadzących:




Dla kogo jest kurs liderski?
Cykl warsztatów kierujemy do osób na stanowiskach dyrektorskich, menadżerskich, kierowniczych i liderskich, zarządzających zespołami: instytucjami, organizacjami, działami, grupami projektowymi. Mogą to być pracownicy i pracownice instytucji oraz organizacji kultury, osoby aktywne w obszarze animacji i edukacji oraz aktywizacji społecznej, przedstawiciele i przedstawicielki samorządów oraz ich jednostek czy trzeciego sektora. Pierwszeństwo mają osoby aktywne zawodowo na terenie Wrocławia i Dolnego Śląska. Ważne, by mieć już doświadczenie pracy w charakterze osoby liderskiej z zespołami lub grupami przy realizacji projektów lub zadań.


Zapisy
Udział w kursie jest płatny, a zapisy odbywają się od 14 maja do 11 czerwca przez sklep internetowy Wrocławskiego Instytutu Kultury. Bilety dostępne są w dwóch opcjach cenowych:
- 1000 zł (finansowane ze środków publicznych – zwolnione z VAT)*
- 1230 zł (finansowane z innych środków – 23% VAT)
* Na mocy rozporządzeń Ministra Finansów zwolnione od podatku VAT są szkolenia finansowane ze środków publicznych. Zwolnieniu z vat podlegają w przypadku kursu liderskiego osoby rekrutujące się z ramienia samorządu (Gmina Wrocław, Powiat wrocławski, Województwo dolnośląskie oraz ich jednostki organizacyjne – instytucje kultury). Po zakupie biletu w ciągu 7 dni niezbędne jest przedstawienie zaświadczenia wydanego przez jednostkę, której reprezentantem/-ką jest osoba, poświadczającego, że jest on/ona jej pracownikiem/-cą.
Grupa będzie liczyć maksymalnie 16, stałych osób. Wymagany jest udział w całym kursie – nie ma możliwości udziału tylko w wybranych spotkaniach.
Po dokonaniu płatności przesyłamy dodatkowo link do formularza z pytaniami, które pozwolą nam na lepsze poznanie uczestników i uczestniczek oraz ich potrzeb i oczekiwań.
Ważne!
- Przed zapisaniem się na warsztaty należy zapoznać się z Regulaminem rekrutacji do kursu liderskiego realizowanego w ramach cyklu „Praktyki Kultury”, którego organizatorem jest Wrocławski Instytut Kultury.
- O potrzebie faktury prosimy informować przy zakupie biletów w sklepie internetowym WIK lub w odpowiedzi na maila z potwierdzeniem uczestnictwa, podając dane instytucji/organizacji/firmy.
W przypadku jakichkolwiek pytań, zachęcamy do kontaktu z koordynatorką kursu, Anną Bieliz: anna.bieliz@instytutkultury.pl, + 48 502 824 410
Do zobaczenia na wspólnym praktykowaniu!
Praktyki Kultury to cykl wydarzeń kompetencyjnych Wrocławskiego Instytutu Kultury wypełniony spotkaniami warsztatowymi, szkoleniowymi i treningowymi oraz innymi aktywnościami opartymi na samouczeniu się środowiska czy wymianie doświadczeń między osobami z różnorodnym dorobkiem i kompetencjami w polu kultury. Celem całorocznych aktywności jest przede wszystkim spotkanie się we wspólnej przestrzeni – tematów, wyzwań, problemów, interesujących czy zupełnie nowych i nieznanych nam, praktyczkom i praktykom kultury, zagadnień.

Dołącz do naszego profilu i grupy: