Chcę Ci powiedzieć coś… i się dogadać. O komunikacji zespołowej w kulturze – warsztaty z Izabelą Meyzą
Tym razem skupiliśmy się na dobrej komunikacji, która jest na wagę złota w pracy zespołowej. O tym, jak rozmawiać (i słuchać) dowiedzieliśmy się więc podczas spotkania z mediatorką, Izabelą Meyzą.
23 lipca w Barbarze (siedzibie Wrocławskiego Instytuty Kultury) fokusowaliśmy się na dobrej komunikacji w zróżnicowanej grupie realizującej określone cele czy zadania. Nie jest tajemnicą, że umiejętne przedstawianie swoich potrzeb, uwag, przekazywanie poleceń służbowych czy feedbacku ma ogromny wpływ na pracę zespołową oraz powodzenie prowadzonych procesów. Świadczy także o panującej w miejscu pracy kulturze organizacyjnej, a także buduje bezpieczeństwo psychologiczne, które (jak wiemy z poprzednich warsztatów o pracy w zespołach) w największym stopniu decyduje o efektywności grup.
Wielu osobom, zwłaszcza w liderskich rolach, dbanie o dobrą komunikację wydaje się szczególnie trudne, gdy na horyzoncie pojawiają się nowe zadania i procesy do przeprowadzenia. Dodatkowo w pracy przeważnie spotykają się przedstawiciele i przedstawicielki nie tylko różnych kultur organizacyjnych, po różnych doświadczeniach pracy, ale i z różnych generacji, w których panują inne przyzwyczajenia i metody komunikacji. Wypracowywanie sposobów na przekazywanie informacji zwrotnej procentuje podczas całego procesu współpracy – mamy na to całą garść dowodów!
W trakcie naszego spotkania, Izabela Meyza przedstawiła modele efektywnej komunikacji, które będziemy wspólnie testować. Poćwiczyliśmy rozpoznawanie i rozbrajanie potencjalnych źródeł konfliktów, nieporozumień oraz błędnych interpretacji, bazując na praktycznych przykładach porozumienia bez nadmiernego oceniania. Porozmawialiśmy o trudnych sytuacjach komunikacyjnych w zespołach oraz ich roli w budowaniu lepszych, opartych na bezpieczeństwie relacji. Zastanawialiśmy się, jak przygotować się do udzielania informacji zwrotnej i zaopiekować się sobą w trudnych sytuacjach oraz poznaliśmy zasady opanowywania emocji (oddech!) i sposoby na dbanie o dobrą atmosferę rozmowy. Przyjrzeliśmy się również dobrym stronom niedestrukcyjnych konfliktów, które często skutkują wzmocnieniem zespołów.
Czego się dowiedzieliśmy i dowiedziałyśmy?
- co pomaga prowadzić konstruktywne rozmowy,
- dlaczego warto się dobrze przygotować, zanim zaczniemy ważną rozmowę,
- jak ograniczyć ryzyko, że ktoś się obrazi, odbierając nasze krytyczne uwagi
- jakie trudne komunikacyjnie sytuacje możemy napotkać w zespołach,
- jak w codziennej pracy wdrażać dobre praktyki rozmowy,
- jak starać się porozumiewać, mimo różnic, przyzwyczajeń czy doświadczeń
Co ćwiczyliśmy i ćwiczyłyśmy?
- modele dobrej komunikacji,
- budowanie komunikatu bez przemocy, opartego ma konstruktywnej informacji zwrotnej,
- przedstawianie potrzeb, przekazywanie próśb, uwag i poleceń,
- minimalizowanie strachu przed napięciem, wynikającym z niezgody czy przed konfliktem, który może przynieść dobrą zmianę
Warsztaty prowadziła Izabela Meyza – trenerka komunikacji, mediatorka. Działając w oparciu o założenia Komunikacji bez przemocy Marshalla Rosenberga oraz narzędzia mediacyjne, wspiera ludzi w rozwoju umiejętności słuchania i wyrażania siebie. Pomaga menedżerom oraz zespołom w organizacjach, instytucjach i firmach w przechodzeniu przez zmianę i konflikt. Prowadzi dialogi dla ludzi o odmiennych poglądach. Na stałe współpracuje m.in. z Fundacją Szkoła z Klasą oraz Fundacją Nowej Wspólnoty.