Rozmowy i wizyty „od zaplecza”: jak komunikujemy w kulturze?
W czerwcu ruszył nowy „wędrujący” cykl spotkań edukacyjno-sieciujących. Idea wizyt „od zaplecza” jest oparta na wspólnych tematycznych wycieczkach osób działających w kulturze. Podczas spotkań zwiedzamy daną przestrzeń w towarzystwie przyjmującego nas gospodarza lub gospodyni, zahaczając o miejsca mniej dostępne na co dzień. Słuchamy o historii obiektu, zmianach czy planach na przyszłość. Dzielimy się doświadczeniami, podglądamy dobre rozwiązania. Łączymy wiedzę i potencjały środowiska. Zapraszamy do zapisów wszystkie chętne i zainteresowane miejscami oraz tematami osoby działające w kulturze.
W czerwcowe popołudnie, pod przewodnictwem Elwiry Szwedo-Mazurkiewicz oraz Anny Lewińskiej, zwiedzałyśmy i zwiedzaliśmy budynek CK Nowy Pafawag. Zaglądałyśmy za kulisy sceny widowiskowej, zobaczyliśmy, jak zorganizowana jest część biurowa, a także poznawałyśmy udoskonalenia infrastruktury, które pojawiły się w ostatnich kilku miesiącach.
W drugiej części spotkania zgłębialiśmy temat brandingu w kulturze.
Nasz gospodarz – dawne Centrum Kultury Wrocław-Zachód, jest świeżo po rebrandingu. W trakcie prezentacji dowiedzieliśmy się więcej o procesie, w efekcie którego pojawiła się nowa nazwa, identyfikacja i sposób komunikacji nawiązujące do dawnego Domu Kultury Pafawag.
Michał Weksler jako reprezentant Fundacji Proces, realizującej „Bike Days. Festiwal Filmów Rowerowych”, opowiedział o identyfikacji inicjatywy czerpiącej nie tylko w warstwie wizualnej, ale i w całej komunikacji wydarzenia z kultury rowerowej (wideo, wlepki, inne gadżety). Kuba Żary z Wrocławskiego Instytutu Kultury – miejsca, które w 2022 roku dało się „poznać na nowo” – jako wydzielona ze Strefy Kultury Wrocław instytucja – opowiedział o nowej tożsamości organizacji i odświeżonym sposobie mówienia o sobie. Te trzy przykłady reprezentują nie tylko branding „od zera” (Bike Days), branding bazujący na doświadczeniu innej instytucji (WIK) i rebranding (Nowy Pafawag), ale również różnego rodzaju podmioty działające we wrocławskiej kulturze.
Spotkanie było okazją do wymiany naszych praktyk i doświadczeń, a także omówienia potencjalnych wyzwań i trudności. Cieszy nas, że dołączyły do nas osoby nie tylko z Wrocławia, ale m. in. Rawicza czy Oleśnicy!
Co widziałyśmy i widzieliśmy?
- kulisty, garderoby, biura, liczne sale warsztatowe, magazyny, sanitariaty, schowki czy zaplecza Centrum Kultury Nowy Pafawag
- trzy wrocławskie przykłady na branding w kulturze
Czego się dowiedziałyśmy i dowiedzieliśmy?
- skąd w zespole CKNP pomysł na częściowy powrót do dawnej nazwy: Centrum Kultury Pafawag
- jak wyglądały i na czym polegały trzy procesy tworzenia brandingu – festiwalu, osiedlowego centrum kultury i ogólnomiejskiej instytucji kultury
- z osobami z jakich branż współpracował każdy z zespołów i z czyjego wsparcia korzystał
- jakie mamy wyzwania, jakie trudności, a jakie ciekawe i warte chwalenia się zjawiska w komunikacji w kulturze we Wrocławiu
Kogo słuchałyśmy i słuchaliśmy?
Z Centrum Kultury Nowy Pafawag:
Elwirę Szwedo-Mazurkiewicz – animatorka kultury, absolwentka socjologii o specjalności animacja kultury UMCS w Lublinie oraz reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży na wrocławskiej PWST. W latach 2002-12 pracowała w Centrum Kultury Wrocław-Zachód jako animatorka działań kulturalnych i instruktorka teatralna, powołując do życia dwa teatry: Proscenium/Stworzywo oraz Piątą Ścianę. W latach 2012-22 była prezeską Kilo Kultury Fundacji. Od 2013 roku była kierowniczką projektu „Prowadzenie działalności kulturalnej przy ul. Jagiellończyka 10a”, znanego bardziej jako ośrodek Kontury Kultury na wrocławskim Nadodrzu. W listopadzie 2022 roku „wróciła” do Centrum Kultury Wrocław-Zachód – tym razem jako dyrektor tej instytucji. Od początków swojej działalności zajmuje się teatrem oraz prowadzi warsztaty i zajęcia dla dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów.
Annę Lewińską – animatorka kultury, badaczka terenowa, absolwentka kulturoznawstwa, filolożka słowiańska, prezeska Fundacji Ważka. Interesuje się mikro historiami związanymi z osiedlami, małymi miasteczkami i wsiami Dolnego Śląska, historiami życia i tożsamością współczesnych dolnoślązaków. Archiwistka społeczna, twórczyni AS-ów: Dolnośląskie Archiwum Społeczne, Leśnickie Archiwum Społeczne, konsultantka z zakresu tworzenia archiwów społecznych. Współautorka płyt z muzyką tradycyjną, zeszytów ćwiczeń z zakresu edukacji regionalnej, gier i przewodników związanych z lokalnym dziedzictwem. Od 2018 r. pracuje we wrocławskich instytucjach kultury, gdzie aktywnie działa na rzecz osiedlowej społeczności lokalnej. Stypendystka Prezydenta Wrocławia z dziedziny upowszechniania kultury.
Z Festiwalu Filmów Rowerowych Bike Days:
Michała Wekslera – od ponad 14 lat związany ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty, jeden z założycieli i pomysłodawców Bike Days – Międzynarodowego Festiwalu Filmów Rowerowych, gdzie również od samego początku, realizuje swoje zamiłowanie do wyszukiwania filmów o tematyce rowerowej. W ramach swojej pracy zawodowej pełni funkcję Kierownika ds. Marketingu. Tworzy strategie marketingowe największego festiwalu filmowego w Polsce – Nowe Horyzonty, a także American Film Festivalu, i Kina Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Praca w kulturze nauczyła go przede wszystkim kreatywności i umiejętności „kombinowania” – to te dwa istotne czynniki, łącząc się, dają wachlarz możliwości w promocji. JZ wykształcenia Historyk Sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim i podyplomowo Manager Kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.
Z Wrocławskiego Instytutu Kultury:
Kuba Żary – specjalista ds. komunikacji, kurator działań artystycznych. Kierownik działu komunikacji i promocji Wrocławskiego Instytutu Kultury, wcześniej m.in. koordynator działań promocyjnych Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 i Strefy Kultury Wrocław, rzecznik licznych wydarzeń kulturalnych. Redaktor naczelny „Wrocławskiego Niezbędnika Kulturalnego”, współpracownik magazynu „Contemporary Lynx”, były redaktor naczelny serwisu kulturalnego G-punkt.pl i Szef Muzyczny Radia LUZ. Kurator wystaw i projektów artystycznych poświęconych w szczególności problematyce miejskiej (realizowanych m.in. w Muzeum Współczesnym Wrocław, BWA Wrocław, Muzeum Architektury, TIFF Center, ZODIAKU Warszawskim Pawilonie Architektury). Członek rady programowej Festiwalu Filmów o Mieście i Architekturze MIASTOmovie oraz rady artystycznej Wrocławskiej Fundacji Filmowej.
Do zobaczenia na kolejnym wspólnym wizytowaniu i praktykowaniu!