Sztuka i sąsiedztwo to para idealna. Dlatego na przełomie 21 i 22 października po raz kolejny zaprosiliśmy Was na spotkania z kilkunastoma inicjatywami z obrzeży różnych miast, które wzmacniają lokalną integrację poprzez sztukę!
We Wrocławiu, jak i w wielu innych miastach, powstaje coraz więcej kolektywów i stowarzyszeń – tych ,,wędrujących’’, niezwiązanych z konkretną siedzibą oraz tych prowadzących lokalne, nietypowe galerie sztuki czy aktywistyczne centra społeczno-kulturalne. Kilkanaście różnorodnych inicjatyw można było bliżej poznać podczas drugiej edycji Sztuki sąsiedztwa. Dzięki prezentacjom i wizytom studyjnym przekonamy się, że spontaniczne lub początkowo nieśmiałe działania mogą przerodzić się w długą, środowiskowo zaangażowaną i owocną przygodę.
21 października, spotkanie w Barbarze rozpoczął wykład Bogny Świątkowskiej – pomysłodawczyni, fundatorki i prezeski zarządu Fundacji Bęc Zmiana, inicjatorki i redaktorki naczelnej czasopisma „Notes na 6 tygodni”. Nasza gościni opowiedziała o interwencjach artystyczno-architektonicznych we wspólnej, miejskiej przestrzeni, które – nawet jeżeli tymczasowe – zawsze pozostawiają ślad. Wystąpienie było okazją do spojrzenia na sztukę w działaniu jako dojrzałe i niezbędne narzędzie rozwoju.
Tuż po wykładzie, o początkach i misjach swoich działań opowiedziały osoby zasilające Postój – oddolne centrum społeczno-kulturalne, Pracownię Galerię Serwis, Galerię Nicponiej, Kolektyw Kobietostan, Kolektyw Kariatydę, Galerię Windę i ZAKŁAD.magazyn z Wrocławia, CSW Wiewiórkę z Krakowa, Fyrtel Główną i MAF CREW z Poznania, oraz SDK Słonecznik i Girls and Queers to the Front z Warszawy. Dzięki inspirującym prezentacjom dowiedzieliśmy się, jak grupie przyjaciół udało się przekształcić popadający w ruinę domek kolejowy w ośrodek punkowych koncertów i sąsiedzkich spotkań. Posłuchaliśmy o tym, jak feministyczno-queerowe inicjatywy budują otwartą na eksperymenty, inkluzywną społeczność oraz jak ważne są lokalne, społeczno-artystyczne działania wobec wojny i kryzysu uchodźczego.
Był też czas na poznanie się w bardziej kameralnej atmosferze! Po prezentacjach można było wziąć udział w swobodnych rozmowach stolikowych z osobami występującymi wcześniej na scenie.
Kolejnego dnia, 22 października, odbyły się wizyty studyjne, czyli odwiedziny miejsc, służące ich lepszemu zrozumieniu, poznaniu sposobu funkcjonowania i tajemnicy sukcesu. W niedzielę wspólnie ruszyliśmy do Galerii Nicponiej, Pracowni Galerii Serwis i Postoju – oddolnego centrum społeczno-kulturalnego.
P.S. W ramach przygotowań do drugiej edycji Sztuki sąsiedztwa udało nam się stworzyć przewodnik po wrocławskich, stacjonarnych i ,,wędrujących’’ inicjatywach, który planujemy na bieżąco aktualizować – sprawdź i bądź z nami na bieżąco!
HARMONOGRAM SZCZEGÓŁOWY
21 października (sobota), Barbara, Świdnicka 8B
11:15–12:00 | „Poszerzanie wspólnej wyobraźni. Interwencje artystyczne wzmacniające sąsiedzkość” – wykład Bogny Świątkowskiej
12:00–13:15 | Prezentacje inicjatyw stacjonarnych:
🟠 Centrum Sztuki Współczesnej Wiewiórka (Kraków)
🟠 Postój – oddolne centrum społeczno-kulturalne (Wrocław)
🟠 Fyrtel Główna (Poznań)
🟠 Pracownia Galeria Serwis (Wrocław)
🟠 Galeria Nicponiej (Wrocław)
🟠 Solidarny Dom Kultury ,,Słonecznik (Warszawa)
13:15–13:30 | Przerwa kawowa
13:30–14:45 | Prezentacje inicjatyw „wędrujących’’:
🟠 Girls and Queers to the Front (Warszawa)
🟠 Galeria Winda (Wrocław)
🟠 Kolektyw Kariatyda (Wrocław)
🟠 ZAKŁAD.magazyn (Wrocław)
🟠 Kolektyw Kobietostan (Wrocław)
🟠 MAF CREW (Poznań)
14:45–15:15 | Przerwa kanapkowa
15:15–16:30 | Rozmowy stolikowe
22 października (niedziela)
11:00–12:30 | Wizyty studyjne:
🟠 Galeria Nicponiej (Karłowice, secret location)
🟠 Pracownia Galeria Serwis (Hallera 39)
🟠 Postój – oddolne centrum społeczno-kulturalne (Metalowców 59b)
____________________________________________________________________________
Wydarzenie, organizowane przez Wrocławski Instytut Kultury, odbyło się w ramach projektu „What’s next? Safe cultural multi-spaces for the multidisciplinary reflection of (post)war and (post)crisis European identity”. Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.




































