Zapytaj mnie, zapytaj czy… mam pomysł. O kreatywności w zespołach w kulturze – warsztaty z Sylwią Hull-Wosiek
Podczas listopadowego spotkania skupialiśmy się na pracy z kreatywnością – własną oraz zespołów, w których na co dzień w środowisku kultury działamy. Rozbrajaliśmy sobie nasze wyobrażenia związane z byciem lub niebyciem osobą kreatywną, a także poznawaliśmy wiele praktycznych narzędzi do pobudzania twórczego myślenia.






W trakcie spotkania z Sylwią Hull-Wosiek, ekspertką pracy projektowej w oparciu o procesy kreatywne, zapoznawaliśmy się z metodami szytymi na miarę codziennej aktywności w kulturze. Porozmawialiśmy o rolach osób o odmiennych kompetencjach i zdolnościach twórczych w procesach kreatywnych, które mogą na różnych etapach wzmacniać lub osłabiać przeprowadzane działania. Najważniejsze przy tym jest, by mieć tej różnorodności świadomość i potrafić ją rozpoznać oraz umiejętnie kierować dynamiką interakcji.
Zaczynaliśmy od zdefiniowania sobie kreatywności w kontekście pracy w kulturze – związanych z nią mitów i wyobrażeń o konieczności ciągłej oryginalności pomysłów. Szukaliśmy źródła częstych przekonań o braku wyobraźni oraz metodach na radzenie sobie z „twórczymi kryzysami”. Największą część spotkania poświęciliśmy uruchamianiu i rozwijaniu technik twórczego myślenia, zarówno w kontekście pracy własnej, i przede wszystkim – pracy w zespołach. Prowadzenie procesów kreatywnych jest działaniem, które wymaga wiedzy i umiejętności, pozwalających na aktywne zaangażowanie zespołu, z którym pracujemy, w taki sposób, by dać każdemu przestrzeń na dołożenie do niego czegoś od siebie.
Nauczyliśmy się generowania oryginalnych pomysłów i niestereotypowego podchodzenia do problemów. Dowiedzieliśmy się jak kształtować w sobie nawyk szukania wielu rozwiązań, identyfikowania sedna problemu i nabywania odwagi we wprowadzaniu nietypowych metod oraz – popełnianiu błędów bez poczucia porażki! Poznawaliśmy skuteczne modele prowadzenia procesów kreatywnych w większych zespołach oraz sposoby na ich przygotowywanie, opanowywanie, wdrażanie, a także… oddawanie. Uczyliśmy się tworzyć przestrzeń do kreatywnej pracy – czy to merytorycznej, czy też produkcyjnej.
Spotkanie było poświęcone także dobrym praktykom zapraszania do procesów kreatywnych osób, które zazwyczaj nie stoją w pierwszych rzędach do wypowiadania się, a zespołowe burze mózgów kojarzą im się głównie z chaosem, stratą czasu i małą efektywnością powstających po nich pomysłów.
Czego się dowiedzieliśmy?
- czym kreatywność jest, a czym nie,
- jakie są role w procesie kreatywnym i jak można z nimi pracować, by skutecznie przeprowadzić twórcze działanie z zespołem,
- skąd biorą się przekonania o tym, że ktoś jest kreatywny, a ktoś inny nie,
- jakie są etapy kreatywnego procesu i czemu zwątpienia, błędy czy porażki są w nim konieczne,
- jak przygotować dobre warunki do przeprowadzania procesów kreatywnych,
- jak aktywnie angażować w twórczy proces tych mniej zaangażowanych/zaangażowane,
- jakie są modele prowadzenia procesów kreatywnych i które można wykorzystać do codziennej pracy kulturze
Co ćwiczyliśmy?
- wyrabianie nawyku szukania wielu rozwiązań, identyfikowania sedna problemu, wprowadzania zmian oraz oswojenia pomyłek,
- przygotowanie do uruchomienia i rozwinięcia potencjału twórczego swojego i naszych zespołów,
- metody kreatywne takie jak: piramida skojarzeń, prowokacja mentalna, analogie, technikę 635
Z kim będziemy pracowaliśmy?
Spotkanie poprowadziła Sylwia Hull-Wosiek – head of consulting Concordia Design, Creativity Thinking Designer. Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w działaniach na tym polu. Jest certyfikowaną trenerką biznesu, konsultantką, pedagożką i coachem. Pracując w Concordia Design stworzyła autorską metodę Creativity Thinking, która jest efektem wieloletnich doświadczeń, refleksji i pracy projektowej w oparciu o techniki kreatywne, design thinking i praktykę HR. Projektując innowacyjne rozwiązania, produkty, doświadczenia, edukację, wykorzystuje rozmaite narzędzia diagnostyczne i rozwojowe dopasowane do celu procesów oraz zespołu, z jakim pracuje.
Do zobaczenia na kolejnym wspólnym praktykowaniu!