Menu

Kinga Bartniak rezydentką projektu „Praktyki troski”

5 marca zakończył się nabór na rezydencję artystyczną dla twórców i twórczyń z Wrocławia i Dolnego Śląska chcących zrealizować projekt w Koszycach poświęcony tematyce dobrostanu, odpoczynku i praktykom troski. Pomimo krótkiego czasu przypadającego na decyzję o wyjeździe (pobyt w KAIR Residency rozpoczyna się już w kwietniu), zgłosiliście aż 12 pomysłów, co bardzo nas cieszy!

Tematy, które Was interesowały koncentrowały się na tematach poetyckich opisów roślin, konfrontacji z własnymi traumami i przeszłością, aktualnej sytuacji geopolitycznej w tej części Europy i negatywnych skutków dynamicznych zmiany polityczno-społecznych. W zgłoszeniach nie zabrakło różnorodnych mediów artystycznych, którymi pragnęliście się posługiwać w trakcie pobytu w Koszycach. Koncepty zakładały realizację wizualnych i performatywnych projektów badawczych, pracę z lokalnymi społecznościami w formie działań zaangażowanych i warsztatowych, poszukiwania literackie skupione wokół historii mówionej i storytellingu. Praktyki troski okazały się więc inspiracją do krytycznego myślenia o świecie, w którym przyszło nam funkcjonować.

Po zapoznaniu się z aplikacjami kuratorka projektu, Petra Sedlák Housková z K.A.I.R. Kosice Artist in Residence, zdecydowała się zaprosić na trzymiesięczny pobyt rezydencyjny Kingę Bartniak, gratulujemy!

Absolwentka grafiki na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, doktora Sztuki na Wydziale Grafiki i Sztuki Mediów jest badaczką wizualną, graficzką i edukatorką STEAM. Prowadzi zajęcia na swojej Alma Mater, Dolnośląskiej Szkole Wyższej oraz w pracowni Projektowania  Kreatywnego w Ośrodku Podstaw Twórczych. Uwielbia dzielić się wiedzą i tym, co piękne — współtworzy festiwal filmu abstrakcyjnego Punto y Raya. Uczestniczyła w licznych rezydencjach artystycznych oraz wystawach w kraju i za granicą. Interesuje się sztuką nowych mediów, typografią i szyciem. 

Zwycięski projekt Kingi Bartniak zakłada badanie okolicznych drzew, szczególnie kasztanowców, których populacja jest zagrożona przez susze i ataki pasożytów. Artystka zauważyła ciekawą metaforę w funkcjonowaniu kasztanowców i przyrównała atakujące je czynniki zewnętrzne do pracy pod wpływem stresu i manipulacji, co niestety zakłóca produktywność i satysfakcję z wykonywanych obowiązków. Dla Kingi Bartniak uderzające jest to, jak wiele osób w obecnych czasach posiada podobne doświadczenia. Metafory botaniczne i ukryte w nich znaczenia będą przedmiotem badań artystki podczas rezydencji w Koszycach, a wywiady z lokalną społecznością pozwolą zrealizować badania terenowe nt. szeroko pojętej pracy. 

Gratulujemy!

Organizator: Wrocławski Instytut Kultury

Wyjazd zaplanowano na kwiecień tego roku, sam projekt „Praktyki troski” jest natomiast częścią wymiany artystycznej programu rezydencyjnego AIR Wro w ramach działań międzynarodowych Wrocławskie Instytutu Kultury, realizowanej we współpracy z K.A.I.R. Kosice Artist in Residence. Osoba, która w 2024 roku przyjedzie z rewizytą rezydencyjną do Wrocławia poznamy z początkiem 2025 roku.

Aktualności / AIR Wro

Tkanina artystyczna jako narzędzie do współpracy (i tworzenia magii?) – rezydencja Oscara Anderssona | Magic Carpets

To był koniec roku szkolnego i pierwszy dzień lata, kiedy na wrocławskim podwórku przy ul. Ruskiej w świetle neonów pojawiła się premierowo tkanina artystyczna Oscara Anderssona. Błękitno-zielone, przypominające nowoczesny gobelin dzieło sztuki było efektem współpracy szwedzkiego ilustratora z grupą młodzieży, z którą warsztatowo pracował w czerwcu tego roku.

Rezydencja znikającego miasta

Projekt realizowany w ramach międzynarodowego programu „What’s next?”, eksploruje tematy przemijania, upadku i transformacji. W kwietniu 2024 roku dwójka artystów – Arek Pasożyt i Anastasiia Zazuliak – spotkała się we Wrocławiu, by uchwycić tę dynamiczną grę między zanikiem a odrodzeniem. Kulisy tego artystycznego procesu badawczego zdradza kuratorka projektu, Karolina Jaworska.

Czekając na magię z Oscarem Anderssonem

Wyobraźnia i mistycyzm mogą być zintegrowane z codziennym życiem. Z takiego założenia wychodzi rezydent Wrocławskiego Instytutu Kultury, na co dzień tworzący w Sztokholmie Oscar Andersson. W swojej twórczości Oscar koncentruje się na ponownym zaczarowaniu świata. Dlatego podczas warsztatów zatytułowanych „Waiting for Magic” (tłum. „Czekając na magię”) wspólnie z grupą młodzieży zainspiruje się podwodną mitologią.

Zobacz wszystkie aktualności
Bądź na bieżąco!

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, co się u nas dzieje, zapisz się do newsletera.